[Robot-assisted pedicle screw placement]

Oper Orthop Traumatol. 2023 Feb;35(1):37-42. doi: 10.1007/s00064-022-00792-5. Epub 2022 Dec 2.
[Article in German]

Abstract

Objective: Pedicle screw-based posterior instrumentation of the spine.

Indications: Instability of the spine due to trauma, infection, degenerative spinal disease or tumor.

Contraindications: None.

Surgical technique: Robot-assisted navigated pedicle screw placement.

Postoperative management: Early functional mobilization starting on the first postoperative day.

Results: A study by Lee et al. analyzed the clinical application of the system Mazor X Stealth Edition (Medtronic Navigation, Louisville, CO, USA; Medtronic Spine, Memphis, TN, USA) in 186 cases with a total of 1445 pedicle screws [1]. Correct screw positioning was achieved in 1432 pedicle screws (99.1%); six pedicle screws (0.4%) were revised intraoperatively. The mean duration of pedicle screw placement was 6.1 ± 2.3 min. Pojskić et al. published a case series regarding the application of the system Cirq (Brainlab, Munich, Germany) in 13 cases with a total number of 70 pedicle screws implanted [2]. Intraoperative imaging showed screw positioning according to the Gertzbein Robbins classification (GR) category A in 65 screws (92.9%) and GR B in one screw (1.4%). Screw positioning GR D with intraoperative revision was reported in two screws (2.9%). Mean duration of pedicle screw placement was 08:27 ± 06:54 min.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Dorsale Instrumentierung der Wirbelsäule mit Pedikelschrauben.

Indikationen: Instabilität der Wirbelsäule durch Trauma, Infektion, Degeneration oder Tumor.

Kontraindikationen: Keine.

Operationstechnik: Navigierte und roboterassistierte Schraubenimplantation ermöglicht eine optimale Platzierung von Pedikelschrauben.

Weiterbehandlung: Frühfunktionelle Mobilisation ab dem ersten postoperativen Tag.

Ergebnisse: Eine Studie von Lee et al. analysierte den Einsatz des Systems Mazor X Stealth Edition (Medtronic Navigation, Louisville, CO, USA; Medtronic Spine, Memphis, TN, USA) in 186 Fällen mit insgesamt 1445 Pedikelschrauben [1]. Eine bildgebend korrekte Schraubenlage zeigte sich in 1432 (99,1 %) der Pedikelschrauben, 6 Pedikelschrauben (0,4 %) wurden intraoperativ revidiert. Die mittlere Dauer der Schraubenanlage betrug 6,1 ± 2,3 min. Pojskić et al. publizierten eine Fallserie zum Einsatz des Systems Cirq (Brainlab, München, Deutschland) mit 13 Fällen und Implantation von insgesamt 70 Pedikelschrauben [2]. Intraoperative Bildgebung zeigte eine Schraubenlage gemäß Gertzbein-Robbins-Klassifikation (GR) Kategorie A in 65 Schrauben (92,9 %) und GR B in 1 Schraube (1,4 %). Eine Schraubenlage GR D mit intraoperativer Revision zeigte sich in 2 Fällen (2,9 %). Die mittlere Dauer der Schraubenanlage betrug 08:27 ± 06:54 min.

Keywords: Pedicle screws; Robot-assisted surgery; Spinal navigation; Spine surgery.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Lumbar Vertebrae / surgery
  • Pedicle Screws*
  • Retrospective Studies
  • Robotics*
  • Spinal Fusion*
  • Surgery, Computer-Assisted* / methods
  • Treatment Outcome