[Psychiatric-Psychotherapeutic Care in Crisis: Results of the LeiP#Netz Pilot Project]

Psychiatr Prax. 2023 May;50(4):204-208. doi: 10.1055/a-1902-6326. Epub 2022 Nov 25.
[Article in German]

Abstract

Objective: Analysis of psychiatric-psychotherapeutic crisis services in the Leipzig Psychiatry Network (LeiP#netz), assigning the services to the functional areas of the FBM according to Steinhart and Wienberg.

Methods: A standardized survey of crisis care was conducted using the functions "complex outpatient treatment", "access to acute psychotherapy in crisis", and "24 h complex, intensive treatment" by means of facility-related and function-related instruments.

Results: A total of 31 measures were recorded for the three functions. All crisis care services were highly utilized; in up to one-third of cases, no services could be provided when demand was requested. Services that do not require registration or offer 24/7 care are available at very low levels.

Conclusion: Crisis care services for severely mentally ill people are available in various constellations in the study region. Low-threshold 24/7 crisis services need to be expanded.

Ziel der studie: Analyse von psychiatrisch-psychotherapeutischen Krisenangeboten im Leipziger Psychiatrie Netzwerk (LeiP#netz), unter Zuordnung der Angebote zum Funktionalen Basismodell (FBM) nach Steinhart und Wienberg.

Methodik: Eine standardisierte Erhebung zur Krisenversorgung (GEMPSY) erfolgte anhand der Funktionen „komplexe ambulante Behandlung“, „Zugang zu Akutpsychotherapie in der Krise“, und „24 h komplexe, intensive Behandlung“ mittels einrichtungsbezogener und funktionsspezifischer Instrumente.

Ergebnisse: Insgesamt 31 Maßnahmen wurden für die drei Funktionen erfasst. Alle Angebote wurden in hohem Maße ausgelastet; in 12,50–30,00% der Fälle konnten keine Krisenangebote vorgehalten werden. Angebote ohne Voranmeldung und in einem 24/7-Zeitfenster sind in sehr geringem Umfang verfügbar.

Schlussfolgerung: Angebote zur Krisenversorgung schwer psychisch erkrankter Menschen sind in der Studienregion in verschiedenen Konstellationen verfügbar. Insbesondere niedrigschwellige 24/7-Krisenangebote müssen ausgebaut werden.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Ambulatory Care
  • Crisis Intervention
  • Germany
  • Humans
  • Mental Disorders* / epidemiology
  • Mental Disorders* / therapy
  • Pilot Projects
  • Psychotherapy / methods