[CME Rheumatology 26: Bone Marrow Edema of the Sacro-Iliac Joint = Spondyloarthritis? What the General Practicioner Should Know]

Praxis (Bern 1994). 2022 Nov;111(15):847-853. doi: 10.1024/1661-8157/a003947.
[Article in German]

Abstract

CME Rheumatology 26: Bone Marrow Edema of the Sacro-Iliac Joint = Spondyloarthritis? What the General Practicioner Should Know Abstract. Axial spondyloarthritis is a chronic inflammatory joint disease mainly involving the sacroiliac joints (ISG) and the spine. The diagnosis can be made early due to acute inflammatory changes in the ISG on magnetic resonance imaging (MRI). Radiographs of the ISG do not help in early diagnosis because structural damage is not apparent on radiographs until an advanced stage. In recent years, however, several studies have shown that bone marrow edema - hyperintense signals (= bright spots) as a possible MRI correlate for inflammation - does not specifically occur in axial spondyloarthritis, but can also be seen in healthy people, athletes, people with high mechanical stress (e.g. military recruits) and postpartum women. The diagnosis of axial spondyloarthritis should therefore never be based solely on an MRI finding, but must always include the overall clinical context.

Zusammenfassung. Die axiale Spondyloarthritis ist eine chronische entzündliche Gelenkserkrankung mit hauptsächlicher Beteiligung der Iliosakralgelenke (ISG) und der Wirbelsäule. Die Diagnose kann dank akut entzündlicher Veränderungen der ISG in der Magnetresonanztomografie (MRI) früh gestellt werden. Die Röntgenaufnahmen der ISG helfen in der Frühdiagnose nur in Einzelfällen, da strukturelle Schäden erst in einem fortgeschrittenen Stadium auf dem Röntgenbild erkennbar werden. In den vergangenen Jahren zeigten mehrere Studien, dass Knochenmarködeme – hyperintense Signale (= helle Stellen) als mögliches MR-tomografisches Korrelat für eine Entzündung – nicht spezifisch bei axialer Spondyloarthritis vorkommen, sondern auch bei Gesunden, Athleten, Personen mit hoher mechanischer Belastung (z.B. Militärrekruten) und postpartalen Frauen zu sehen sind. Die Diagnose einer axialen Spondyloarthritis sollte deshalb nie nur aufgrund eines MRI-Befundes allein gestellt werden, sondern muss immer den klinischen Gesamtkontext mit einbeziehen.

Keywords: Axial spondyloarthritis; Axiale Spondyloarthritis; Differenzialdiagnostik; Iliosakralgelenk; Magnetresonanztomografie; Röntgen; differential diagnosis; iliosacral joint; magnetic resonance imaging; radiography.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Bone Marrow
  • Edema / etiology
  • Female
  • Humans
  • Rheumatology*
  • Sacroiliac Joint / diagnostic imaging
  • Spondylarthritis* / diagnosis