[Current diagnostics and treatment of portal hypertension]

Inn Med (Heidelb). 2022 Dec;63(12):1257-1267. doi: 10.1007/s00108-022-01427-4. Epub 2022 Nov 14.
[Article in German]

Abstract

In industrial nations portal hypertension is mostly a consequence of liver cirrhosis and is a prerequisite for complications, such as esophageal varices and ascites. The pathophysiology of portal hypertension is complex. It is defined as an increase in the hepatovenous pressure gradient to > 5 mm Hg, with complications to be expected at ≥ 10 mm Hg. Measurement of the pressure of the hepatic vein occlusion is the gold standard for estimating portal pressure but this is not very practical. Liver elastography, in particular, has proven to be an effective noninvasive tool to identify patients with clinically significant portal hypertension (CSPH). Current treatment concepts address the CSPH even before the onset of complications to reduce the likelihood of decompensation. In addition to beta blockers, a transjugular intrahepatic portosystemic shunt is the most important procedure to lower portal vein pressure and enables an improvement in the prognosis of selected patients.

Portale Hypertension entsteht in den Industrienationen zumeist auf dem Boden einer Leberzirrhose und ist Voraussetzung für Komplikationen wie Ösophagusvarizen und Aszites. Die Pathophysiologie der portalen Hypertension ist komplex. Definiert wird die portale Hypertension als Anstieg des hepatovenösen Druckgradienten auf > 5 mm Hg, wobei ab 10 mm Hg Komplikationen zu erwarten sind. Goldstandard in der Abschätzung des Pfortaderdrucks ist die Lebervenenverschlussdruckmessung, die jedoch wenig praktikabel ist. Insbesondere die Leberelastographie hat sich als probates nichtinvasives Werkzeug erwiesen, um Patienten mit klinisch signifikanter portaler Hypertension (CSPH) zu identifizieren. Aktuelle Therapiekonzepte adressieren die CSPH bereits vor Auftreten von Komplikationen, um die Dekompensationswahrscheinlichkeit zu reduzieren. Neben Betablockern ist der transjuguläre intrahepatische portosystemische Shunt das wichtigste Verfahren zur Pfortaderdrucksenkung. Er erlaubt eine Verbesserung der Prognose selektierter Patienten.

Keywords: Ascites; Elastography; Esophageal varices; Liver cirrhosis; Liver diseases, chronic.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Esophageal and Gastric Varices* / diagnosis
  • Gastrointestinal Hemorrhage / complications
  • Humans
  • Hypertension, Portal* / complications
  • Portal Pressure
  • Portasystemic Shunt, Transjugular Intrahepatic* / adverse effects