[Tick-Borne Encephalitis (TBE) - Fundamentals]

Ther Umsch. 2022 Nov;79(9):463-470. doi: 10.1024/0040-5930/a001389.
[Article in German]

Abstract

Tick-Borne Encephalitis (TBE) - Fundamentals Abstract. There is widespread endemicity of tick-borne encephalitis (TBE) in all German-speaking countries. In most regions there is a gradual increase in incidence and further territorial spread. As a proportion of the cases is not diagnosed and since the clinical course is getting worse with growing age, substantial underreporting occurs particularly in the pediatric and adolescent patient population. Infected ticks are transmitting the TBE virus, a flavivirus, within a few minutes after the bite. After an incubation period of 4 to 28 days uncharacteristic flu-like symptoms usually occur during a first viremic phase. This is followed by a brief asymptomatic interval before a minority of patients suffer of a variety of symptoms associated with damage of different parts of the central nervous system. This often results in permanent neurological injury and in about 1% the clinical course is fatal. To establish a diagnosis, it is essential to suspect the infection and to obtain a history of exposure. Depending on the phase of illness IgM and/or IgG antibodies can be detected in the serum and/or in the cerebrospinal fluid. In the early phase of the infection the TBE virus may be detected by PCR.

Zusammenfassung. Die Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME) ist in weiten Teilen aller deutschsprachigen Länder endemisch verbreitet. In den meisten Regionen besteht ein Trend zur Zunahme der Inzidenz und zur Ausbreitung der befallenen Gebiete. Angesichts der Tatsache, dass bei einem Teil der Patienten die Diagnose nicht gestellt wird und dass der klinische Verlauf mit zunehmendem Alter schwerer ist, muss man vor allem bei Kindern und Adoleszenten von einem erheblichen Underreporting ausgehen. Infizierte Zecken übertragen das FSME-Virus, ein Flavivirus, bereits in den ersten Minuten nach dem Stich. Nach einer Inkubationszeit von 4 bis 28 Tagen treten in der ersten virämischen Phase uncharakteristische grippeartige Symptome auf. Nach einem symptomfreien Intervall kommt es bei einer Minderheit der befallenen Patienten zu unterschiedlichen neurologischen Syndromen, welche durch den Befall des Zentralnervensystems bedingt sind. Bleibende Organschäden sind häufig und bei etwa 1% der Fälle ist der Verlauf letal. Um die FSME zu diagnostizieren ist es essenziell, an diese Infektion zu denken und die Anamnese einer möglichen Exposition zu erheben. Je nach Phase der Krankheit wird man IgM- und/oder IgG-Antikörper feststellen können, dies aus dem Serum und/oder dem Liquor. Seltener und nur in der Anfangsphase der Krankheit lassen sich allenfalls Viren mittels PCR finden.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Child
  • Encephalitis Viruses, Tick-Borne*
  • Encephalitis, Tick-Borne* / diagnosis
  • Encephalitis, Tick-Borne* / epidemiology
  • Humans
  • Immunoglobulin G

Substances

  • Immunoglobulin G