Middle meningeal artery embolization for treatment of chronic subdural hematoma

Radiologie (Heidelb). 2022 Dec;62(Suppl 1):17-21. doi: 10.1007/s00117-022-01074-8. Epub 2022 Oct 4.

Abstract

Background: Chronic subdural hematoma (cSDH) is caused by rupture of bridging intracranial veins located in the subdural space. Predominantly, cSDH is a disease of older adults and other predisposing risk factors include minor head trauma, cerebral atrophy, antiplatelet and anticoagulation therapies, arterial hypertension, cerebrovascular atherosclerosis, diabetes mellitus, cerebrospinal fluid loss, and excessive alcohol consumption. The incidence of cSDH is rising worldwide due to an aging population and the increased use of anticoagulant or antiplatelet medications. Clinical manifestations are varied, with altered mental status and focal neurologic deficits among the most common.

Methodological innovations: Treatment strategies depend on the symptomatology and extent of hematoma. In general, conservative treatment is sought for patients who are asymptomatic or have only mild symptoms, whereas symptomatic patients are often treated surgically. However, the recurrence rate of cSDH may be as high as 30%. In recent years, middle meningeal artery embolization has emerged as a complementary option to surgery aimed at decreasing the recurrence rate after excision as well as an alternative therapeutic approach to surgical therapy in certain circumstances.

Conclusion: Embolization of the middle meningeal artery appears to be a promising treatment for patients with cSDH, both before and after surgical excision.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ein chronisches Subduralhämatom (cSDH) wird durch die Ruptur von intrakranialen Brückenvenen im Subduralraum verursacht. In erster Linie ist das cSDH eine Erkrankung älterer Erwachsener; zu den prädisponierenden Risikofaktoren gehören leichtgradige Kopftraumata, zerebrale Atrophie, Thrombozytenaggregationshemmer- und Antikoagulationstherapie, arterielle Hypertonie, zerebrovaskuläre Arteriosklerose, Diabetes mellitus, Verlust von Liquor cerebrospinalis und exzessiver Alkoholkonsum. Weltweit gibt es einen Anstieg der Inzidenz des cSDH aufgrund einer alternden Bevölkerung und der vermehrten therapeutischen Anwendung von Thrombozytenaggregationshemmern oder Antikoagulanzien. Das klinische Bild variiert, dabei zählen ein veränderter Geisteszustand und fokale neurologische Defizite zu den häufigsten Symptomen.

Methodische innovationen: Die Behandlungsstrategie wird in Abhängigkeit von der Symptomatik und dem Ausmaß des Hämatoms festgelegt. Im Allgemeinen wird eine konservative Therapie für Patienten angestrebt, die asymptomatisch sind oder nur leichte Symptome aufweisen, während symptomatische Patienten häufig chirurgisch behandelt werden. Allerdings kann die Rezidivrate des cSDH bis zu 30% betragen. In den letzten Jahren stellte sich die Embolisation der A. meningea media als ergänzende Option zur Operation heraus, die darauf abzielt, die Rezidivrate nach Exzision zu senken, sowie in bestimmten Fällen als alternativer Therapieansatz zur chirurgischen Therapie.

Schlussfolgerung: Die Embolisation der A. meningea media scheint eine vielversprechende Behandlung für Patienten mit cSDH zu sein, sowohl vor als auch nach der chirurgischen Exzision.

Keywords: Aging population; Anticoagulation; Antiplatelet; Endovascular embolization; Subdural space.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Embolization, Therapeutic*
  • Endovascular Aneurysm Repair*
  • Hematoma, Subdural, Chronic* / therapy
  • Humans
  • Meningeal Arteries* / diagnostic imaging