The bacterial pathogen and resistance spectrum in a dermatological inpatient ward: a six-year, retrospective, epidemiological study

GMS Hyg Infect Control. 2022 Sep 2:17:Doc16. doi: 10.3205/dgkh000419. eCollection 2022.

Abstract

Aim: Treatment of bacterial soft tissue infections is an essential part of clinical dermatology, and the choice of antibiotic therapy is often empirical. The aim of this longitudinal retrospective study was to evaluate bacterial epidemiology, resistance patterns and antibiotic consumption in a dermatological inpatient ward.

Method: Bacterial isolates and antimicrobial susceptibility testing from a dermatological inpatient ward were recorded retrospectively from 2011 to 2016. The antibiotic consumption was evaluated and given as the assumed defined daily dose [DDD] per 100 days of covering per year.

Results: A total of 4,800 bacterial isolates were included (skin, mucous membrane and wounds 87%, urine 9.5%, blood 1.7%, tissue and tissue fluids 1.6%). The proportion of Gram-positive bacteria was 58% (Staphy loc occus aureus 37.8%, coagulase-negative staphylococci 21.5%, Enterococcus spp. 16.7%). Pseudomonas aeruginosa (27.2%), Escherichia coli (17.5%) and Proteus spp. (13.1%) were the most common Gram-negative bacteria. The proportion of multi-resistant pathogens was 5.8% for methicillin-resistant S. aureus, 0.9%, 0.8% and 1.8% for multi-resis tant P. aeruginosa, ESBL-producing E. coli and ESBL-producing Klebsiella pneumoniae of all isolates. Beta-lactam antibiotics were the most used drugs (14.4, 10.8, and 9.6 DDD/100 for aminopenicillins, cefalexin, and penicillin G), followed by clindamycin (9.0 DDD/100 patient days).

Conclusion: In view of the frequency of bacterial soft tissue infections and their need for inpatient treatment with mostly empirically chosen antibiotics, systematic microbiological surveillance should be recommended for dermatological inpatient wards.

Zielsetzung: Die Behandlung bakterieller Weichteilinfektionen ist ein wesentlicher Bestandteil der klinischen Dermatologie und die Wahl der antibiotischen Therapie erfolgt oft empirisch. Ziel dieser longitudinalen retrospektiven Studie war die Evaluierung der bakteriellen Epidemiologie, des Resistenzverhaltens und des Antibiotikaverbrauchs auf einer dermatologischen Bettenstation.

Methode: Bakterienisolate und Resistogramme einer dermatologischen Bettenstation wurden im Zeitraum von 2011 bis 2016 retrospektiv erfasst. Der Antibiotikaverbrauch wurde ermittelt und als angenommene mittlere Tagesdosis [DDD] pro 100 Belagstage pro Jahr angegeben.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 4.800 Bakterienisolate gewonnen (Haut, Schleimhaut und Wunden 87%, Urin 9,5%, Blut 1,7%, Gewebe und Gewebsflüssigkeiten 1,6%). Der Anteil Gram-positiver Bakterien betrug 58% (Staphylococcus aureus 37,8%, Koagulase-negative Staphylokokken 21,5%, Enterococcus spp. 16,7%). Pseudomonas aeruginosa (27,2%), Escherichia coli (17,5%) und Proteus spp. (13,1%) waren die häufigsten Gram-negativen Bakterien. Der Anteil multiresistenter Erreger lag für Methicillin-resistenten S. aureus bei 5,8%, für multiresistenten P. aeruginosa, ESBL-bildende E. coli und ESBL-bildende Klebsiella pneumoniae bei 0,9%, 0,8% und 1,8% aller Isolate. Betalaktamantibiotika waren die häufigsten verwendeten Medikamente (14,4, 10,8 und 9,6 DDD/100 bei Aminopenicillinen, Cefalexin und Penicillin G), gefolgt von Clindamycin 9,0 DDD/100 Belegungstage.

Schlussfolgerung: In Anbetracht der Häufigkeit bakterieller Weichteilinfektionen und ihres Bedarfs für stationäre Behandlung bei meist empirischer Antibiotikaauswahl sollte auch für dermatologische Bettenstationen eine systematische mikrobiologische Überwachung empfohlen werden.

Keywords: antibiotic consumption; dermatology; skin and soft tissue infections.