[Implementation of Tobacco Control Strategies in Psychiatric Institutions for Children and Adolescents: an Online Survey of Leading Staff Members]

Fortschr Neurol Psychiatr. 2024 Jan;92(1-02):19-26. doi: 10.1055/a-1898-7281. Epub 2022 Sep 14.
[Article in German]

Abstract

Objective: Tobacco control measures are relevant also in child and adolescent psychiatric institutions and their implementation in Germany will be assessed in this study.

Methods: In an online survey, n=78 leading staff members responded to standardized questions assessing how smoking in patients was dealt in such institutions.

Results: The majority of institutions (70-87%) had smoking bans in the psychiatric clinic buildings and premises. Depending on the type of psychiatric ward, exceptions were in place in the form of a designated smoking area (38%), smoking pavilion (19%), or when patients suffered from certain mental disorders (28%). Documentation of violations of the ban varied with the type of ward (30-79%), while in most cases violations led to consequences (84-93%) including confiscation of smoking utilities (42-63%) or a curfew (25-38%). Smoking cessation aids were reported by 78% of the institutions, most often as consultations (64%). Pharmacological treatments for smoking were provided in inpatient wards (71-83%). One in two institutions documented the result of cessation attempts (54%). Smoking-related working groups (14%) or the use of standardized diagnostic instruments (0-4%) were much less frequently reported.

Discussion: We provide a first look at tobacco control policy measures in child and adolescent psychiatric institutions on a national scale. This allows us to derive future areas for tobacco control.

Ziel der studie: Tabakkontrollmaßnahmen sind auch in kinder- und jugendpsychiatrischen (KJP) Einrichtungen relevant. Ihre Umsetzung in deutschen KJP-Einrichtungen soll erfragt werden.

Methodik: In einer Online-Studie beantworteten n=78 Klinikdirektorinnen/Klinikdirektoren und leitende Mitarbeitende Fragen zum stationsübergreifenden sowie stationsspezifischen Umgang mit rauchenden Patientinnen und Patienten.

Ergebnisse: Zahlreiche Einrichtungen (70–87%) haben Rauchverbote für Jugendliche in Gebäuden und Gelände. Je nach Stationstyp werden aber Ausnahmen gemacht, z. B. in Raucherzonen (38%), Raucherpavillons (19%) oder für Kinder und Jugendliche mit bestimmten Störungsbildern (28%). Regelverstöße werden je nach Stationstyp unterschiedlich häufig dokumentiert (30–79%), führen aber regelmäßig zu Konsequenzen (84–93%) wie Tabakeinbehalt (42–63%) oder Ausgangsbeschränkungen (25–38%). Unterstützende Tabakentwöhnungsangebote bestehen in 78% der Kliniken, vor allem in Form von Einzelberatung (64%). Eine pharmakologische Behandlung wird vor allem stationär genutzt (71–83%). Jede zweite Einrichtung berichtet von Ergebniskontrollen nach Tabakentwöhnung (54%), während von Arbeitskreisen (14%) und der Anwendung standardisierter Diagnoseinstrumente (0–4%) seltener berichtet wird.

Diskussion: Damit liegen erstmals deutschlandweite Daten zur Tabakkontrolle in KJP-Einrichtungen vor, aus denen sich zukünftige Handlungsfelder für die Tabakkontrolle ableiten lassen.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Child
  • Hospitals, Psychiatric
  • Humans
  • Smoke-Free Policy*
  • Smoking / epidemiology
  • Smoking / therapy
  • Smoking Cessation* / psychology
  • Surveys and Questionnaires