[Current treatment recommendations for pseudomyxoma peritonei]

Chirurgie (Heidelb). 2022 Dec;93(12):1152-1157. doi: 10.1007/s00104-022-01696-7. Epub 2022 Sep 12.
[Article in German]

Abstract

Background: The term pseudomyxoma peritonei (PMP) describes a clinical syndrome characterized by the presence of gelatinous intraperitoneal accumulation of mucus. It mostly originates from a mucocele of the vermiform appendix. Affected patients are often asymptomatic for a long time. Because of its indolent nature it is usually diagnosed at an advanced stage. Clinical presentation is determined by the dissemination of the tumor.

Method: A search and analysis of the current literature were carried out.

Results: Based on the morphological characteristics PMP subtypes with various malignant potential can be differentiated. The prognosis depends on the histopathological differentiation and the clinical stage. The treatment spectrum varies from laparoscopic appendectomy to complete cytoreductive surgery (CRS) with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC).

Conclusion: Due to the rarity of PMP there are no prospective randomized studies. Therefore, there is still controversy regarding the best stage-dependent treatment strategy. This review article attempts to clarify the optimal management of mucinous neoplasms of the appendix and PMP taking the clinical presentation and the histological differentiation into consideration.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Begriff Pseudomyxoma peritonei (PMP) beschreibt ein klinisches Syndrom, gekennzeichnet durch das Vorhandensein von geleeartigen intraperitonealen Schleimansammlungen. Ausgangspunkt ist meist eine Mukozele der Appendix vermiformis. Betroffene Patienten sind lange Zeit asymptomatisch. Die Diagnose wird häufig erst in fortgeschrittenen Stadien gestellt. Das klinische Bild wird durch Tumorausbreitung bestimmt.

Methode: Es erfolgten die Recherche und Auswertung aktueller Literatur.

Ergebnisse: Anhand morphologischer Eigenschaften können PMP-Subtypen mit unterschiedlichem malignem Potenzial differenziert werden. Die Prognose ist abhängig von der histopathologischen Differenzierung und dem klinischen Stadium. Das therapeutische Spektrum reicht von der laparoskopischen Appendektomie bis zur zytoreduktiven Chirurgie („cytoreductive surgery“ [CRS]) und hyperthermen intraperitonealen Chemotherapie (HIPEC).

Schlussfolgerung: Aufgrund der Seltenheit des PMP gibt es keine prospektiv randomisierten Studien. Bezüglich der stadienabhängig günstigsten Therapiestrategie besteht deshalb nicht immer Einigkeit. Die Übersichtsarbeit versucht unter Berücksichtigung des klinischen Bildes und der histologischen Differenzierung therapeutische Optionen für muzinöse Appendixtumoren und das PMP aufzuzeigen.

Keywords: Cytoreductive surgery; Debulking; Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy; Mucinous adenocarcinoma; Treatment strategy.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cytoreduction Surgical Procedures
  • Humans
  • Hyperthermia, Induced*
  • Neoplasms, Glandular and Epithelial* / therapy
  • Peritoneal Neoplasms* / diagnosis
  • Pseudomyxoma Peritonei* / diagnosis