[Lumbar spinal stenosis]

Orthopadie (Heidelb). 2022 Nov;51(11):943-952. doi: 10.1007/s00132-022-04297-8. Epub 2022 Sep 9.
[Article in German]

Abstract

Lumbar spinal stenosis (LSS) represents a frequent degenerative condition, however, striking a clear correlation between typical symptoms and imaging features remains a challenge. Reasons are a high prevalence of radiological LSS in the older population, a considerable percentage of asymptomatic LSS and the existence of differential diagnoses with similar symptomatology. This discrepancy also affects the outcomes - especially of surgically treated patients with LSS. When considering surgical decompression of LSS, the decision with regards to additive instrumentation and/or fusion remains a controversial point of discussion, in particular at the presence of degenerative spondylolisthesis. Recent, well-designed studies, however, clearly point towards a non-inferiority of decompression alone as opposed to the more invasive strategies.

Die lumbale Spinalkanalstenose (LSS) stellt eine der häufigsten Behandlungsdiagnosen unter den degenerativen Wirbelsäulenerkrankungen dar, jedoch ist die Zuordnung entsprechender Beschwerden zu den typischen Bildbefunden einer LSS oft nicht klar. Die hohe Prävalenz von radiologischen Diagnosen einer LSS, ein hoher Prozentsatz an asymptomatischen/oligosymptomatischen LSS sowie die Existenz von Differenzialdiagnosen mit ähnlicher Symptomatik erschweren eine präzise Diagnose. Diese Situation hat Auswirkungen auf die Erfolgschancen insbesondere der operativen Therapien. Bei der operativen Dekompression wiederum existieren Fragen hinsichtlich der Verwendung von Implantaten/Fusionstechniken im Gegensatz zur alleinigen Dekompression und dies insbesondere in Fällen mit degenerativer Spondylolisthesis. Hier deuten neuere und qualitativ hochwertige Studien jedoch darauf hin, dass die alleinige Dekompression der umfangreicheren Versorgung durch Dekompression + Fusion nicht unterlegen ist.

Keywords: Clinical symptoms; Degenerative spondylolisthesis; Implants; Microsurgical decompression; Spinal fusion.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Decompression, Surgical / methods
  • Humans
  • Lumbar Vertebrae / diagnostic imaging
  • Spinal Stenosis* / diagnosis
  • Spondylolisthesis* / diagnosis
  • Treatment Outcome