[Measuring the cochlea using a tablet-based software package: influence of imaging modality and rater background]

HNO. 2022 Oct;70(10):769-777. doi: 10.1007/s00106-022-01208-3. Epub 2022 Aug 15.
[Article in German]

Abstract

Background: Cochlear duct length (CDL) is subject to significant individual variation. In the context of cochlear implantation, adapting the electrode array length to the CDL is of potential interest, as it has been associated with improvements in both speech recognition and sound quality. Using a tablet-based software package, it is possible to measure CDL at the level of the organ of Corti (CDLOC) to select appropriate electrode array lengths based on individual cochlear anatomy.

Objective: To identify effects of imaging modality and rater background on CDL estimates.

Methods: Magnetic resonance imaging (MRI) and flat-panel volume CT (fpVCT) scans of 10 patients (20 cochleae) were analyzed using the OTOPLAN software package (MED-EL, Innsbruck, Austria). Raters were an otorhinolaryngology (ORL) specialist, an ORL resident, and an audiologist. To analyze effects of rater background and imaging modality on CDL measurements, linear mixed models were constructed.

Results: Measurements showed mean CDLOC(fpVCT) = 36.69 ± 1.78 mm and CDLOC(MRI) = 36.81 ± 1.87 mm. Analyses indicated no significant effect of rater background (F(2, 105) = 0.84; p = 0.437) on CDL estimates. Imaging modality, on the other hand, significantly affected CDL (F (1, 105) = 20.70; p < 0.001), whereby estimates obtained using MRI were 0.89 mm larger than those obtained using fpVCT.

Conclusion: No effect of rater background on CDL estimates could be identified, suggesting that comparable measurements could be obtained by personnel other than specially trained neurootologists. While imaging modality (fpVCT vs. MRI) did impact CDL results, the difference was small and of questionable clinical significance.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Größe der Cochlea ist individuell unterschiedlich, was sich in der variablen Länge des Ductus cochlearis (CDL) ausdrücken lässt. In der Cochleaimplantatversorgung ist ein in der Länge angepasster Elektrodenträger durch eine optimale Abdeckung der Cochlea erfolgversprechend. Dazu kann die CDL auf Höhe des Corti-Organs (CDLOC) mittels eines Tablet-basierten Softwarepakets ausgemessen werden, um abgestimmt auf die Anatomie einen passenden Elektrodenträger auszuwählen.

Fragestellung: Haben die Modalität der Bildgebung und der Untersucherhintergrund einen Einfluss auf die Vermessung der CDL?

Methoden: Die Datensätze der Magnetresonanztomographie (MRT) und Flachdetektor-Volumen-Computertomographie (fpVCT) von 10 Patienten (20 Cochleae) wurden in der Software OTOPLAN (MED-EL, Innsbruck, Österreich) analysiert. Als Untersucher wurden eine Oberärztin der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, eine Assistenzärztin der HNO-Heilkunde und ein Audiologe ausgewählt. Zur Analyse der Effekte der Bildgebung und des Untersucherhintergrunds auf die CDL-Messungen wurden linear gemischte Modelle konstruiert.

Ergebnisse: Die Messungen ergaben einen Mittelwert CDLOC(fpVCT) = 36,69 ± 1,78 mm und CDLOC(MRT) = 36,81 ± 1,87 mm. Die Analysen zeigten keinen signifikanten Effekt des Untersucherhintergrunds auf die Messergebnisse (F (2, 105) = 0,84; p = 0,437). Die Bildgebungsmodalität zeigte einen signifikanten Einfluss (F (1, 105) = 20,70; p < 0,001), wobei die Messungen an MRT im Mittel um 0,89 mm größer waren.

Schlussfolgerung: Da der Untersucherhintergrund keinen Einfluss auf die Messungen hatte, lässt sich schließen, dass die Messungen nicht ausschließlich von ärztlichem Personal, insbesondere nicht nur von erfahrenen Neurootologen, durchgeführt werden müssen. Die Methode der Bildgebung (fpVCT vs. MRT) kann die CDL-Werte statistisch signifikant beeinflussen, wobei eine klinische Relevanz fraglich ist.

Keywords: Cochlear duct length; Cochlear implant; Computed tomography; Magnetic resonance imaging; OTOPLAN.

MeSH terms

  • Cochlea / diagnostic imaging
  • Cochlea / surgery
  • Cochlear Duct / anatomy & histology
  • Cochlear Duct / surgery
  • Cochlear Implantation* / methods
  • Cochlear Implants*
  • Humans
  • Software
  • Tomography, X-Ray Computed / methods