[Small cell lung cancer-Established standards and new approaches]

Inn Med (Heidelb). 2022 Jul;63(7):724-730. doi: 10.1007/s00108-022-01362-4. Epub 2022 Jun 27.
[Article in German]

Abstract

Background: Although the treatment and prognosis of many solid tumor types in the metastatic situation could be considerably improved during the last decade, for a long time no significant progress in the treatment of small cell lung cancer (SCLC) could be achieved.

Objective: The aim of this article is to describe the current treatment standard for SCLC and to discuss potential approaches for further improvement.

Methods: A selective literature search was carried out in PubMed and abstract lists of relevant conferences.

Results: Given the recent approval of two immunochemotherapy regimens based on the combination of anti-PD-L1 antibodies with platinum-etoposide, the therapeutic standard in the first line treatment of metastasized SCLC has finally been improved for the first time in three decades; however, the overall survival benefit has been modest with an improvement of just 2-3 months. In advanced lines of treatment no new approaches could so far show improved outcome compared with established chemotherapy protocols, such as topotecan and combinations of anthracycline, cyclophosphamide and vincristine. The slow progress in SCLC compared to non-SCLC, has been attributed to the complex biology, the exceptionally high proliferation rate and rapid development of resistance to chemotherapy. Increasing knowledge on the molecular and immunological principles of SCLC is increasingly opening up novel treatment approaches.

Conclusion: There has finally been a slow but clinically meaningful progress in the treatment of SCLC. Patients should be included in clinical trials at the latest after second line treatment, in order to accelerate the speed of the expansion of treatment options.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Während Therapie und Prognose anderer solider Tumorarten in der metastasierten Situation in den letzten 10 Jahren deutlich verbessert werden konnten, war in der Behandlung des kleinzellig-neuroendokrinen Karzinoms der Lunge (SCLC) lange Zeit kein signifikanter klinischer Fortschritt zu verzeichnen.

Fragestellung: Ziel dieses Beitrags ist es, den aktuellen Therapiestandard beim kleinzelligen Lungenkarzinom darzustellen und potenzielle Ansätze zu dessen Weiterentwicklung zu diskutieren.

Methoden: Es erfolgte eine selektive Literaturrecherche in PubMed sowie in den Abstractverzeichnissen relevanter Kongresse.

Ergebnisse: Mit der Zulassung von 2 auf der Kombination von PD-L1-Antikörpern und Platin/Etoposid basierenden Immunchemotherapieregimen konnte der therapeutische Standard bei metastasierten SCLC erstmals seit 3 Jahrzehnten verbessert werden. Allerdings fallen die Vorteile im Gesamtüberleben mit 2 bis 3 Monaten moderat aus. In fortgeschrittenen Therapielinien konnte sich bisher kein neuer Therapieansatz gegenüber den etablierten Chemotherapieprotokollen (Topotecan oder Anthracyclin/Cyclophosphamid/Vincristin) durchsetzen. Der im Vergleich zum nichtkleinzelligen Lungenkarzinom langsame Fortschritt beim SCLC wird unter anderem durch dessen komplexe Biologie, die damit verbundene hohe Proliferationsrate sowie die schnelle Resistenzentwicklung gegenüber Chemotherapie erklärt. Ein zunehmendes Wissen über die molekularen und immunologischen Grundlagen des SCLC eröffnen aber zunehmend neue Therapiemöglichkeiten.

Diskussion: Auch beim SCLC ist ein langsamer therapeutischer Fortschritt zu beobachten. Patienten sollten spätestens ab der zweiten Linie in klinische Studien eingebracht werden, um das Tempo der Erweiterung der therapeutischen Möglichkeiten zu beschleunigen.

Keywords: Chemotherapy; Clinical studies; Immunochemotherapy; Metastasis; Small cell lung cancer.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Antineoplastic Combined Chemotherapy Protocols / therapeutic use
  • Carcinoma, Non-Small-Cell Lung* / chemically induced
  • Humans
  • Lung Neoplasms* / drug therapy
  • Small Cell Lung Carcinoma* / drug therapy
  • Topotecan

Substances

  • Topotecan