Treatment concepts for patients with localized and locally advanced non-small cell lung cancer (NSCLC) are based on local treatment, surgery and/or radiotherapy, with curative intent. An adjuvant systemic treatment is added after primary resection of an operable NSCLC primarily to reduce the systemic risk of relapse. Locally advanced stages with mediastinal lymph node involvement carry a substantial risk of local and distant recurrence and require multimodal treatment strategies in an interdisciplinary approach. Recently, immunotherapy with programmed cell death 1 (PD-1)/programmed cell death 1 ligand 1 (PD-L1) checkpoint inhibitors is increasingly being integrated into adjuvant, neoadjuvant or perioperative treatment concepts.
Therapiekonzepte für Patienten mit lokalisierten und lokal fortgeschrittenen nicht-kleinzelligen Lungenkarzinomen („non-small cell lung cancer“ [NSCLC]) basieren auf einer Lokaltherapie (Operation oder Strahlentherapie) in kurativer Intention. Nach primärer Resektion eines operablen NSCLC soll durch eine adjuvante Systemtherapie in erster Linie das systemische Rezidivrisiko gesenkt werden. Lokal fortgeschrittene Stadien mit mediastinaler Lymphknotenbeteiligung weisen ein erhebliches lokales und systemisches Rezidivrisiko auf. Hier ist die interdisziplinäre Umsetzung multimodaler Therapiekonzepte gefragt. Eine Immuntherapie mit Programmed-cell-death-1(PD-1)/Programmed-cell-death-1-ligand-1(PD-L1)-Checkpointinhibitoren ergänzt in zunehmendem Maße die neoadjuvanten, adjuvanten oder perioperativen Therapiekonzepte.
Keywords: Chemotherapy, adjuvant; Combined modality therapy; Immune checkpoint inhibitors; Immunotherapy, preoperative; Radiotherapy, adjuvant.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.