[Pruritus in atopic dermatitis-comparative evaluation of novel treatment approaches]

Dermatologie (Heidelb). 2022 Jul;73(7):538-549. doi: 10.1007/s00105-022-05011-7. Epub 2022 Jun 10.
[Article in German]

Abstract

Chronic pruritus (duration ≥ 6 weeks) affects about 91% of patients suffering from atopic dermatitis (AD). Pruritus is often accompanied by sensations such as pain, burning, stinging, and heat, resulting in a high burden of affected patients; sleep and quality of life may be severely impaired. An important pillar of AD treatment is also to achieve sufficient control of pruritus. In addition to intensively used emollients, corticosteroids and calcineurin inhibitors have proven effective. In case of eczema affecting a large part of the body surface area (BSA), phototherapy may contribute to the healing of eczema and the relief of atopic pruritus. As to systemic therapies, several approved biologics (dupilumab, tralokinumab) and small molecules (baricitinib, upadacitinib, abrocitinib) lead to a rapid improvement of pruritus by interfering with the signal transduction of proinflammatory cytokines. While Janus kinase inhibitors initially lead to a faster relief of pruritus than biologics, the antipruritic efficacy of biologics and Janus kinase inhibitors seems to be similar in long-term use.

Chronischer Pruritus (Dauer ≥ 6 Wochen) betrifft ca. 91 % der Patienten mit atopischer Dermatitis (AD). Neben reinem Jucken werden häufig Begleitsensationen wie Schmerzen, Brennen, Stechen und Hitzegefühl berichtet. Der Leidensdruck betroffener Patienten ist dadurch hoch; Schlaf und Lebensqualität können stark beeinträchtigt sein. Im Fokus der Behandlung der AD steht daher auch die suffiziente Kontrolle des Pruritus. Neben einer intensiven rückfettenden Basispflege können topisch Kortikosteroide und Calcineurininhibitoren angewendet werden. Bei ausgeprägtem Hautbefund kann Phototherapie zur Abheilung von Ekzemen und Linderung des atopischen Pruritus beitragen. Im Hinblick auf Systemtherapien stehen mehrere zugelassene Biologika (Dupilumab, Tralokinumab) und Januskinase-Inhibitoren (Baricitinib, Upadacitinib, Abrocitinib) zur Verfügung, die über die Interferenz mit der Signaltransduktion proinflammatorischer Zytokine zu einer raschen Pruritusreduktion führen. Während Januskinase-Inhibitoren zu einer initial schnelleren Prurituslinderung führen, scheinen sich Biologika und Januskinase-Inhibitoren mit zunehmender Therapiedauer hinsichtlich ihrer antipruritischen Wirksamkeit anzugleichen.

Keywords: Atopic itch; Biologics; Janus-kinase inhibitors; Therapy recommendation.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Biological Products*
  • Dermatitis, Atopic* / complications
  • Eczema* / complications
  • Humans
  • Janus Kinase Inhibitors* / therapeutic use
  • Pruritus / drug therapy
  • Quality of Life

Substances

  • Biological Products
  • Janus Kinase Inhibitors