[Thrombotic occlusion of the extracorporeal circulation during hepatic chemosaturation despite targeted anticoagulation : A case report]

Anaesthesiologie. 2022 Nov;71(11):852-857. doi: 10.1007/s00101-022-01175-y. Epub 2022 Jul 18.
[Article in German]

Abstract

Percutaneous hepatic chemosaturation is a treatment option for unresectable primary or secondary liver tumors. In this procedure the part of the inferior vena cava (VCI) that collects blood from the hepatic veins is isolated using a double balloon catheter. Like this, systemic distribution of the chemotherapeutic agent melphalan which is administered via the hepatic artery can be prevented. After passage through the liver and drainage from the retrohepatic VCI, the chemosaturated blood passes through two extracorporeal filters. Subsequently, the filtered blood is returned via the jugular vein. The procedure is often accompanied by severe hemodynamic instability, the cause of which is still not completely understood. In addition, coagulation management of extracorporeal circulation is often challenging. The authors report a case in which a thrombus formed in the returning leg of the extracorporeal circulation despite sufficient activated clotting time (ACT). Targeted problem search and resolution were necessary simultaneously to hemodynamic stabilization and interdisciplinary collaboration to successfully perform the intervention and provide the patient with safe treatment.

Die perkutane hepatische Chemosaturation ist eine Behandlungsoption bei nichtresektablen primären oder sekundären Lebertumoren. Dabei wird der Bereich der Lebervenenmündung der Vena cava inferior (VCI) mittels 2 Ballons von der Zirkulation isoliert, sodass die systemische Verteilung des über die Leberarterie applizierten Chemotherapeutikums Melphalan verhindert wird. Nach Passage der Leber und venöser Drainage aus der retrohepatischen VCI durchläuft das chemosaturierte Blut 2 parallel geschaltete extrakorporale Filter. Anschließend wird das gereinigte Blut jugulär rückgeführt. Das Verfahren geht oft mit einer ausgeprägten hämodynamischen Instabilität einher, deren Ursache nicht abschließend geklärt ist. Zusätzlich stellt das Gerinnungsmanagement eine Herausforderung dar. Die Autoren berichten von einem Fall, bei dem sich trotz ausreichender „activated clotting time“ (ACT) ein Thrombus im rückführenden Schenkel der extrakorporalen Zirkulation bildete. Gezielte Problemsuche und -lösung waren parallel zur hämodynamischen Stabilisierung und interdisziplinären Zusammenarbeit notwendig, um die Intervention erfolgreich durchzuführen und der Patientin eine sichere Therapie zukommen zu lassen.

Keywords: Chemoperfusion; Coagulation; Complication management; Hemodynamic; Melphalan.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Anticoagulants / therapeutic use
  • Extracorporeal Circulation
  • Humans
  • Liver Neoplasms* / drug therapy
  • Melphalan / therapeutic use

Substances

  • Melphalan
  • Anticoagulants