Isolated Posterior Instrumentation for Selected Cases of Thoracic and Lumbar Spinal Tuberculosis without Radical Debridement

Z Orthop Unfall. 2022 Dec;160(6):679-685. doi: 10.1055/a-1851-5509. Epub 2022 Jul 26.

Abstract

Background: The purpose of this study was to evaluate the clinical outcomes of thoracic and lumbar spinal tuberculosis treated with isolated posterior instrumentation without radical debridement.

Methods: This study retrospectively analyzed 73 patients with thoracic and lumbar spinal tuberculosis who were treated using isolated posterior instrumentation without radical debridement in our hospital between January 2012 to December 2019. The patient group was composed of 42 men and 31 women with a mean age of 67.3 ± 8.6 years. The tuberculosis spine instability score (TSIS) was used to evaluate spine stability. All patients received chemotherapy for 18 months after surgery. The time of surgery, blood loss, visual analogue score (VAS), kyphosis angle, Oswestry disability index (ODI), erythrocyte sedimentation rate (ESR), Frankel grading, SF-36 scores, and local recurrence and complications were analyzed to evaluate the efficacy of isolated posterior instrumentation surgery in the treatment of thoracic and lumbar spinal tuberculosis.

Results: All patients were followed up for 12 to 24 months (mean 14 ± 3.2 months). The mean surgical time was 1.2 ± 1.4 h (range, 1.2-1.6 h), and mean blood loss was 107 ± 18 mL. The postoperative symptoms were obviously relieved. The VAS, kyphosis angle, DI, and ESR decreased, respectively, from 8.24 ± 1.32, 19.82 ± 3.42, 46.25 ± 3.62, and 49.64 ± 17.61 to 1.12 ± 0.21, 7.14 ± 0.81, 20.17 ± 5.11, and 0.35 ± 1.13 at final follow-up. In comparison to preoperative values, SF-36 scores were significantly improved at final follow-up and the differences were statistically significant (p < 0.05). All patients achieved neurological recovery at the final follow-up. There were no recurrences or complications in any of the patients.

Conclusion: Isolated posterior instrumentation without radical debridement is a suitable minor surgical trauma that offers a remarkable advantage of effective pain relief, improvement in neurological function and performance status, and no local recurrence for selected patients with thoracic and lumbar spinal tuberculosis.

Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die klinischen Ergebnisse der thorakalen und lumbalen spinalen Tuberkulose zu bewerten, die mit isolierter posteriorer Instrumentation ohne radikales Debridement behandelt wurden.

Methoden: Diese Studie analysierte retrospektiv 73 Patienten mit thorakaler und lumbaler Spinaltuberkulose. Die Patienten wurden zwischen Januar 2012 und Dezember 2019 in unserem Krankenhaus mit isolierter posteriorer Instrumentation ohne radikales Debridement behandelt. Die Patientengruppe umfasste 42 Männer und 31 Frauen mit einem Durchschnittsalter von 67,3 ± 8,6 Jahren. Zur Bewertung der Wirbelsäulenstabilität wurde der Tuberkulose-Wirbelsäulen-Instabilitäts-Score (TSIS) verwendet. Alle Patienten erhielten nach der Operation 18 Monate lang eine Chemotherapie. Der Zeitpunkt der Operation, der Blutverlust, der visuelle Analogwert (VAS), der Kyphosewinkel, der Oswestry Disability Index (ODI), die Erythrozytensedimentationsrate (ESR), das Frankel-Grading, die SF-36-Scores sowie das lokale Rezidiv und die Komplikationen wurden analysiert, um die Wirksamkeit der isolierten posterioren Instrumentationschirurgie bei der Behandlung der thorakalen und lumbalen Wirbelsäulentuberkulose zu bewerten.

Ergebnisse: Alle Patienten wurden 12 bis 24 Monate lang nachbeobachtet (Mittelwert 14 ± 3,2 Monate). Die durchschnittliche Operationszeit betrug 1,2 ± 1,4 h (Bereich, 1,2–1,6 h) und der durchschnittliche Blutverlust lag bei 107 ± 18 ml. Die postoperativen Symptome wurden offensichtlich gelindert; VAS, Kyphosewinkel, DI und ESR sanken von 8,24 ± 1,32, 19,82 ± 3,42, 46,25 ± 3,62 und 49,64 ± 17,61 auf 1,12 ± 0,21, 7,14 ± 0,81, 20,17 ± 5,11 und 0,35 ± 1,13 bei der abschließenden Untersuchung. Im Vergleich zu präoperativen Werten verbesserten sich die SF-36-Scores deutlich bei der abschließenden Nachbeobachtung und die Unterschiede waren statistisch signifikant (p < 0,05). Alle Patienten erreichten bei der letzten Nachuntersuchung eine neurologische Genesung. Bei keinem der Patienten traten Rezidive oder Komplikationen auf.

Schlussfolgerung: Die isolierte posteriore Instrumentierung ohne radikales Debridement ist ein geeignetes kleines chirurgisches Trauma, das den bemerkenswerten Vorteil einer wirksamen Schmerzlinderung, einer Verbesserung der neurologischen Funktion und des Leistungsstatus bietet. Bei ausgewählten Patienten mit thorakaler und lumbaler Wirbelsäulentuberkulose traten keine Lokalrezidive oder geringere postoperative Komplikationen auf.

MeSH terms

  • Aged
  • Debridement
  • Female
  • Humans
  • Kyphosis* / surgery
  • Lumbar Vertebrae / surgery
  • Male
  • Middle Aged
  • Retrospective Studies
  • Spinal Fusion*
  • Thoracic Vertebrae / surgery
  • Treatment Outcome
  • Tuberculosis, Spinal* / complications
  • Tuberculosis, Spinal* / diagnosis
  • Tuberculosis, Spinal* / surgery