[Venovenous extracorporeal membrane oxygenation for COVID-19]

Z Herz Thorax Gefasschir. 2022;36(5):323-327. doi: 10.1007/s00398-022-00528-4. Epub 2022 Jul 19.
[Article in German]

Abstract

Background: Since the beginning of the COVID-19 pandemic global health systems are confronted with a large number of unknown problems. Venovenous (vv) extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) in cases of therapy refractive ARDS often represents a last resort treatment. To improve the health care it is necessary to identify possible influencing factors.

Objective: This analysis presents the findings of an ECMO centre and aims to identify potential factors with an impact on vv-ECMO therapy in cases of COVID-19.

Material and methods: Between 03/2020 and 01/2022 n = 96 patients were treated with vv-ECMO in cases of a COVID-19 infection in our center. A retrospective analysis of demographic and health-specific data took place. The patients with fatal treatment outcome (L-group, n = 62) were compared to the surviving patients (Ü-group, n = 34).

Results: Overall n = 34 (35%) of the patients survived the hospital stay. The patients with a fatal treatment outcome had an average age of 56.7 ± 9.5 years compared to the average age of the surviving patients of 47.9 ± 12.9 years. There were n = 72 (75%) males and n = 24 (25%) females among the treated patients, n = 51 (82.3%) of the deceased patients were male and n = 11 (17.7%) were female. The prevalence of pre-existing illnesses like COPD, diabetes mellitus, cardiovascular diseases and chronic renal insufficiency had shown no significant difference between both groups. Also, in relation to the presence of arterial hypertension and obesity we could not prove a negative influence on the treatment outcome. A nicotine abuse in the patient history showed a negative tendency. The most common reasons for the death of patients were respiratory failure, neurological injury, multiorgan failure and sepsis.

Conclusion: The use of vv-ECMO in cases of therapy resistant ARDS in COVID-19 still correlates with a high mortality and as such should only be considered as a last resort of intensive care treatment.According to our expectations we could notice better therapy results for younger patients as well as for women in our patient database. In addition, for most comorbidities we could not prove any negative influence on the therapy outcome. This knowledge could help to identify future high-risk patients.

Hintergrund: Seit Beginn der COVID-19-Pandemie werden die globalen Gesundheitssysteme vor eine Vielzahl neuartiger Probleme gestellt. Die venovenöse extrakorporale Membranoxygenierung (vv-ECMO) stellt bei Krankheitsverläufen mit therapierefraktärem ARDS häufig eine Ultima Ratio der Therapie dar. Für eine verbesserte medizinische Versorgung ist es notwendig, potenzielle Einflussfaktoren auf den Therapieerfolg zu identifizieren.

Fragestellung: In dieser Arbeit sollen die Erkenntnisse eines ECMO Zentrums vorgestellt werden. Insbesondere interessierte die Frage, durch welche Faktoren das Therapieergebnis einer vv-ECMO-Therapie von COVID-19-Patienten beeinflusst wird.

Material und Methoden: In der Zeit zwischen März 2020 und Dezember 2021 wurden insgesamt n = 96 Patienten in unserem Zentrum mit einer vv-ECMO aufgrund eines ARDS bei COVID-19 behandelt. Es erfolgte eine retrospektive Auswertung der demografischen und gesundheitsspezifischen Faktoren. Hierbei wurden Patienten mit letalem Therapieausgang (L-Gruppe, n = 62) sowie die Überlebenden (Ü-Gruppe, n = 34) miteinander verglichen.

Ergebnisse: Insgesamt überlebten n = 34 (35 %) der Patienten den Krankenhausaufenthalt. Die verstorbenen Patienten hatten ein mittleres Alter von 56,7 ± 9,5 Jahren, verglichen mit 47,9 ± 12,9 Jahren bei den Überlebenden. Unter den behandelten Patienten befanden sich n = 72 (75 %) männliche und n = 24 (25 %) weibliche Patienten. In der Gruppe der verstorbenen Patienten waren n = 51 (82,3 %) Männer sowie n = 11 (17,7 %) Frauen (p = 0,047). Die Prävalenz von Vorerkrankungen wie COPD, Diabetes mellitus, Herz-Kreislauf-Erkrankungen sowie chronischer Niereninsuffizienz zeigte keinerlei Unterschiede zwischen den beiden Gruppen. Auch in Bezug auf das Vorliegen von arterieller Hypertonie und Adipositas konnte kein signifikanter Trend für einen negativen Therapieeinfluss nachgewiesen werden. Es zeigte sich für Patienten mit einem Nikotinabusus in der Anamnese jedoch eine negative Tendenz. Die häufigsten Gründe für ein Versterben waren respiratorische Insuffizienz, neurologische Insulte, Multiorganversagen und Sepsis.

Diskussion: Der Einsatz einer vv-ECMO bei therapierefraktärem ARDS im Rahmen einer COVID-19-Erkrankung geht weiterhin mit einer hohen Sterblichkeit einher und ist somit nur als Ultima Ratio in Betracht zu ziehen. In unserem Patientenkollektiv konnten wir erwartungsgemäß bessere Ergebnisse bei jüngeren Patienten beobachten, jedoch auch bei Frauen. Für die meisten Begleiterkrankungen konnten wir bis dato keinen negativen Einfluss auf das Therapieergebnis nachweisen. Diese Erkenntnisse könnten helfen, zukünftige Risikopatienten zu identifizieren.

Keywords: ARDS; ECMO; Pandemic; Pneumonia; SARS-CoV‑2; Venovenous.

Publication types

  • English Abstract
  • Review