[Strategies for stem revision : Surgery planning, implant removal and reimplantation]

Orthopadie (Heidelb). 2023 Jan;52(1):21-34. doi: 10.1007/s00132-022-04277-y. Epub 2022 Jul 8.
[Article in German]

Abstract

Background and planning: Femoral revision represents a challenging procedure in its surgical planning and technical execution. The results are mainly dependent on the bone loss present, the quality of the implant removal and the choice of revision system. Patient-specific factors such as age, comorbidities, bone quality or even the localization of the cement have a decisive influence on the surgical strategy. Appropriate preoperative preparation, including the presence of the necessary special instruments, which are essential for gentle implant removal, is indispensable to achieve the best possible result.

Therapy: A bone-sparing implant removal can be particularly challenging, especially in the case of well-fixed stems and cement residues, which may extend far beyond the isthmus. In such situations, a transfemoral approach should be considered. Cementless reimplantation using modular or non-modular titanium stems is currently the preferred treatment of choice for most revisions. In elderly, low-demand patients or with poor bone quality, cemented revision remains a good alternative treatment option.

Zusammenfassung: HINTERGRUND UND PLANUNG: Die Schaftrevision stellt in ihrer Operationsvorbereitung und technischen Durchführung eine große Herausforderung dar. Die Ergebnisse sind maßgeblich von der Defektsituation, der Qualität der Implantatentfernung sowie der Wahl des Revisionsimplantates abhängig. Patientenspezifische Faktoren wie das Alter, die Komorbiditäten, die Knochenqualität oder auch die Lokalisation des Zementes haben entscheidenden Einfluss auf die operative Strategie. Eine entsprechende präoperative Vorbereitung inklusive des Vorhandenseins von notwendigen Spezialinstrumenten, die essenziell für die schonende Implantatentfernung sind, ist unabdingbar, um das bestmögliche Ergebnis zu erzielen.

Therapie: Die knochenschonende Explantation stellt gerade bei festsitzenden Schäften und Zementresten, die ggf. weit über den Isthmus reichen können, eine besondere Herausforderung dar. In solchen Situationen sollte ein transfemoraler Zugang erwogen werden. Die zementfreie Reimplantation unter Verwendung von modularen oder nichtmodularen Titanschäften ist für die meisten Revisionen die derzeit bevorzugte Therapie der Wahl. Bei älteren Patienten mit niedrigem Leistungsanspruch oder schlechter Knochenqualität bleibt die zementierte Versorgung eine gute alternative Therapieoption.

Keywords: Hip revision surgery; Osteotomy; Prosthesis loosening; Stem revision; Total hip replacement.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Arthroplasty, Replacement, Hip* / methods
  • Bone Cements
  • Device Removal / methods
  • Femur / surgery
  • Humans
  • Prosthesis Failure
  • Reoperation / methods

Substances

  • Bone Cements