[Minimally invasive tibialis anterior tendon transfer in shuttle technique for the treatment of clubfoot recurrence in adolescent patients]

Oper Orthop Traumatol. 2022 Dec;34(6):431-437. doi: 10.1007/s00064-022-00776-5. Epub 2022 Jul 4.
[Article in German]

Abstract

Objective: Tibialis anterior transfer in shuttle technique using the tunnelator is an atraumatic surgical technique without injuring the extensor retinaculum. The technique allows for postoperative treatment with pain-adapted full weight-bearing for 6 weeks in a lower leg cast which is simplified compared to the current literature.

Indications: Passive, correctable clubfoot recurrences in the event of muscular imbalance (overbalanced anterior tibial muscle).

Contraindications: Structural movement restrictions of the foot, muscular insufficiency of the anterior tibial muscle, infection or cancerous lesions in the surgical site.

Surgical technique: Loosen the tibialis anterior muscle at the base of the first metatarsal. Guide the tendon proximally out of the extensor retinaculum, then shuttle the tendon below the retinaculum with the help of the "tunnelator" and transosseous fixation at the lateral cuneiform.

Postoperative management: Pain-adapted full weight-bearing in a lower leg walking cast for 6 weeks postoperatively.

Results: In the course of a retrospective study, the above-mentioned surgical procedure was carried out in 20 patients (total n = 26 surgeries) between 2013 and 2019. After a follow-up of 12 months, complete correction of the clubfoot relapse was found in 88.5% of cases. There were no general or specific surgical complications.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Der Tibialis-anterior-Transfer in Shuttle-Technik mittels Tunnelator ist eine atraumatische Operationstechnik ohne Verletzung des Retinaculum extensorum. Im Vergleich zur aktuellen Literatur ermöglicht die Technik eine vereinfachte postoperative Nachbehandlung mit schmerzadaptierter Vollbelastung für 6 Wochen im Unterschenkelgehgips.

Indikationen: Passive korrigierbare Klumpfußrezidive bei muskulärer Dysbalance (überbalancierter Tonus des M. tibialis anterior).

Kontraindikationen: Strukturell bedingte Bewegungseinschränkungen des Fußes, muskuläre Insuffizienz des M. tibialis anterior, infektiöses oder tumoröses Geschehen im Operationsgebiet.

Operationstechnik: Lösen des M. tibialis anterior an der Basis des Os metatarsale I. Führen der Sehne nach proximal aus dem Retinaculum extensorum, anschließendes Shutteln der Sehne unterhalb des Retinaculum mithilfe des „Tunnelators“ und transossäre Fixierung am Os cuneiforme laterale.

Weiterbehandlung: Schmerzadaptierte Vollbelastung im Unterschenkelgehgips für 6 Wochen postoperativ.

Ergebnisse: Im Zuge einer retrospektiven Studie wurde zwischen 2013 und 2019 das oben genannte operative Verfahren bei 20 Patienten (insgesamt n = 26 Operationen) durchgeführt. Nach einem Follow-up von 12 Monaten zeigte sich in 88,5 % der nachuntersuchten Fälle eine vollständige Korrektur des Klumpfußrezidivs. Es kam zu keinen allgemeinen oder spezifischen Operationskomplikationen.

Keywords: Clubfoot; Clubfoot recurrence; Minimal-invasive surgical technique; Simplified postoperative treatment; Tibialis anterior tendon transfer.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Humans
  • Muscle, Skeletal* / surgery
  • Pain
  • Retrospective Studies
  • Tendon Transfer*
  • Treatment Outcome