Temporal Tendinitis in Craniomandibular Dysfunction (CMD) - Does it Really Exist? A Temporomandibular MRI Investigation

Rofo. 2022 Nov;194(11):1242-1249. doi: 10.1055/a-1829-6134. Epub 2022 May 25.

Abstract

Objectives: The aim of the study was to analyze the role of temporal muscle and particularly tendon pathology in patients suffering from craniomandibular dysfunction (CMD) using magnetic resonance imaging.

Materials and methods: Retrospective analysis of MRI examinations was carried out with regard to temporal muscle fibrosis and fatty degeneration and particularly temporal tendon rupture, thickening, and degenerative signal alterations. Descriptive statistics and the Mann-Whitney U-test were used for statistical evaluation.

Results: Structural lesions of temporal muscle parenchyma were the absolute exception. PD hyperintensity, pronounced contrast enhancement, or peritendinous fluid collections along the temporal tendon were found only to a small extent, and a (partial) rupture occurred in only one case. The tendon diameter showed only slight variability. The Mann-Whitney U-test provided no results indicating a causal connection between degenerative joint or disc disease and temporal tendon pathology.

Conclusion: A large sample of 128 magnetic resonance imaging examinations provided no evidence of a major role of temporal tendinitis in clinical CMD syndrome.

Key points: · Retrospective analysis of temporal tendon in CMD patients.. · Abnormal structural findings along the tendon seen only rarely.. · Obviously no crucial role of temporal tendon lesions in CMD syndrome..

Citation format: · Stimmer H, Grill F, Waschulzik B et al. Temporal Tendinitis in Craniomandibular Dysfunction (CMD) - Does it Really Exist? A Temporomandibular MRI Investigation. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 1242 - 1249.

ZIEL: Ziel der vorliegenden kernspintomografischen Untersuchung ist es, die Bedeutung von Läsionen des Musculus temporalis und insbesondere der Temporalissehne für das klinische Syndrom der kraniomandibulären Dysfunktion (CMD) zu untersuchen.

Material und methoden: In einer retrospektiven Analyse von MRT-Untersuchungen der Kiefergelenke wurden Fibrose und fettige Degeneration des Musculus temporalis und insbesondere Verdickung, degenerative Signalveränderungen und Ruptur der Temporalissehne beurteilt. Zur statistischen Auswertung kamen deskriptive Statistik und der Mann-Whitney-U-Test zur Anwendung.

Ergebnisse: Strukturelle Läsionen des Musculus temporalis waren die absolute Ausnahme. Nur vereinzelt wurden ein Signalanstieg in PD-gewichteten Sequenzen, eine vermehrte KM-Aufnahme oder peritendinöse Flüssigkeitsansammlungen entlang der Temporalissehne gefunden, eine (Teil-)Ruptur der Sehne nur in einem Fall. Der Sehnendurchmesser zeigte nur eine geringe Variabilität. Der Mann-Whitney-U-Test erbrachte keine Hinweise auf eine kausale Verbindung zwischen degenerativer Gelenkerkrankung und Läsionen der Temporalissehne.

Schlussfolgerung: In einer größeren Stichprobe von 128 MRT-Untersuchungen der Kiefergelenke fanden sich keine Hinweise auf eine wesentliche Rolle der temporalen Tendinitis beim klinischen Syndrom der kraniomandibulären Dysfunktion (CMD).

Kernaussagen: · Retrospektive Analyse der Sehne des Musculus temporalis bei CMD-Patienten.. · Nur selten strukturelle Läsionen der Temporalissehne.. · Offensichtlich keine wesentliche Rolle von Läsionen der Temporalissehne beim klinischen CMD-Syndrom..

MeSH terms

  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging* / methods
  • Retrospective Studies
  • Syndrome
  • Tendinopathy* / diagnostic imaging