[Nutritional Risk Screening in head-and-neck cancer patients prior to oncological therapy]

Laryngorhinootologie. 2022 Aug;101(8):652-659. doi: 10.1055/a-1823-1143. Epub 2022 May 2.
[Article in German]

Abstract

Objective: Head-and-neck cancer patients run a high risk of peri- or post-treatment malnutrition that can severely affect the therapy outcome. However, little is known about malnutrition under the pre-treatment condition. Therefore, this study aimed to provide a systematic description of the pre-treatment nutritional status and risk of malnutrition in this population.

Material and methods: Before the onset of the oncological therapy, nutritional status of 102 head-and-neck cancer patients was assessed by body mass index (BMI), their risk of malnutrition by "Nutritional Risk Screening" (NRS). Tumour stage and site, patients' age and sex as well as oropharyngeal dysphagia were analysed as possible influence factors. The latter was quantified by the Flexible Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES).

Results: According to BMI, malnutrition (undernutrition) was found in 6% of patients, a risk of malnutrition (NRS) in 27% of patients, and oropharyngeal dysphagia in 15%. In a linear regression, only oropharyngeal dysphagia was identified as a significant influence factor for the risk of malnutrition (β = 0.380/3.776; p < .001).

Conclusions: Pre-treatment risk of malnutrition was found in a quarter of head-and-neck cancer patients. For the early identification of this risk and for the introduction of measures that would help to avoid it, a pre-treatment examination of swallowing functions and a systematic malnutrition screening by means of NRS are recommended.

Hintergrund: Patienten mit einem Kopf-Hals-Tumor besitzen ein hohes Risiko, peri- bzw. posttherapeutisch eine Mangelernährung zu entwickeln, die den onkologischen Therapieerfolg entscheidend beeinflussen kann. Prätherapeutisch ist hierüber wenig bekannt. Daher ist das Ziel der vorliegenden Studie die prätherapeutische systematische Erfassung des Ernährungszustandes und des Risikos für das Auftreten einer Mangelernährung.

Material und methoden: Bei 102 Kopf-Hals-Tumor-Patienten erfolgte die prätherapeutische Untersuchung des Ernährungszustandes via Body-Mass-Index (BMI) sowie des Risikos für Mangelernährung via „Nutritional Risk Screening“ (NRS). An möglichen Einflussfaktoren wurden Tumorstadium, -lokalisation, Patientenalter, -geschlecht und das Bestehen einer oropharyngealen Dysphagie, identifiziert über Flexible Endoskopische Evaluation des Schluckvorgangs (FEES), analysiert.

Ergebnisse: Eine Mangel- bzw. Unterernährung, bemessen am BMI, bestand prätherapeutisch bei bereits 6% der Patienten, ein Risiko für Mangelernährung laut NRS bei 27%, eine oropharyngeale Dysphagie bei 15%. Nur das Vorliegen einer oropharyngealen Dysphagie erwies sich in der linearen Regression als signifikanter Einflussfaktor auf das Risiko einer Mangelernährung (β = 0,380/3,776; p < 0,001).

Schlussfolgerungen: Bereits prätherapeutisch besteht ein Risiko einer Mangelernährung bei einem Viertel der Kopf-Hals-Tumor-Patienten. Um dieses frühzeitig zu erkennen und um bereits zu Beginn der onkologischen Therapie Maßnahmen zu ihrer Vermeidung einzuleiten, empfiehlt sich daher bereits prätherapeutisch die Untersuchung des Schluckvermögens sowie das systematische Screening auf Mangelernährung via NRS.

MeSH terms

  • Deglutition Disorders* / diagnosis
  • Deglutition Disorders* / etiology
  • Early Detection of Cancer
  • Head and Neck Neoplasms* / diagnosis
  • Head and Neck Neoplasms* / therapy
  • Humans
  • Malnutrition* / diagnosis
  • Malnutrition* / etiology
  • Malnutrition* / prevention & control
  • Nutritional Status