[ECMO cannulation for COVID-19]

Z Herz Thorax Gefasschir. 2022;36(4):255-259. doi: 10.1007/s00398-022-00504-y. Epub 2022 Apr 26.
[Article in German]

Abstract

Background: The novel coronavirus disease 2019 (COVID-19) can cause a severe and therapy-refractory acute respiratory distress syndrome. Temporary mechanical assistance by veno-venous extracorporeal membrane oxygenation (v.v.-EMCO) is a well-established supportive therapy, but is still associated with a high mortality.

Objective: This work aimed to identify potential effects of the ECMO cannulation strategy on the outcome in COVID-19 patients.

Material and methods: All patients who were treated in a single center between March 2020 and November 2021 for COVID-19-related ARDS (n = 75) were prospectively entered into an institutional database. The patients were assigned into two groups with respect to the ECMO cannulation (femorofemoral: n = 20, femorojugular: n = 55) and the outcome was retrospectively analyzed.

Results: We observed severe therapy-related adverse events in both groups in more than 70% of patients with sepsis being the most common (> 50% each). The outcome (successful ECMO weaning, in-hospital death, 6‑month survival) was comparable in both groups. In-hospital mortality was about 70% each; however, the duration of event-free ECMO support seemed to be prolonged in the femorojugular group.

Conclusion: Regardless of the support duration, v.v.-ECMO therapy for COVID-19 is associated with high mortality rates. The cannulation strategy did not impact on the outcome; however, femorojugular cannulation might prolong the event-free support duration and facilitate the mobilization of the patients during ECMO support.

Hintergrund: Die Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) kann zu einem schwerem therapierefraktären Lungenversagen führen. Die temporäre venovenöse extrakorporale Membranoxygenierung (v.v.-ECMO) stellt hierbei eine etablierte supportive Therapie dar, ist jedoch weiterhin mit einer sehr hohen Mortalität verbunden.

Fragestellung: In dieser Arbeit soll erforscht werden, ob die Kanülierungsstrategie der v.v.-ECMO einen Einfluss auf das Therapieergebnis bei COVID-19 hat.

Material und Methoden: Alle Patienten, die zwischen März 2020 und November 2021 bei COVID-19 in einem universitären Zentrum mit einer v.v.-ECMO behandelt wurden (n = 75), wurden prospektiv in eine Datenbank eingeschlossen. Die Patienten wurden hinsichtlich der Kanülierung der ECMO (femorofemoral: n = 20, femorojugulär: n = 55) in 2 Gruppen unterteilt und das Therapieergebnis retrospektiv verglichen.

Ergebnisse: In beiden Gruppen traten bei mehr als 70 % der Patienten während der ECMO-Therapie Komplikationen auf, wobei am häufigsten eine Sepsis (> 50 % der Patienten) beobachtet wurde. Hinsichtlich des Therapieergebnisses (ECMO-Entwöhnung, Tod im Krankenhausaufenthalt und 6‑Monate-Überleben) ergaben sich keine Unterschiede in Bezug auf die Kanülierungsstrategie der ECMO. Insgesamt beobachteten wir eine Krankenhausmortalität von rund 70 %. Die Dauer der komplikationsfreien ECMO-Therapie erschien in der femorojugulären Gruppe jedoch verlängert.

Diskussion: Die ECMO-Therapie bei COVID-19 zeigt neben der Notwendigkeit einer langen Therapiedauer eine hohe Mortalität. Die Kanülierungsstrategie scheint keinen direkten Einfluss auf das Therapieergebnis zu haben, eine femorojuguläre Kanülierung könnte aber insbesondere die Mobilisierung der Patienten sowie die komplikationsfreie Therapiedauer positiv beeinflussen.

Keywords: ARDS; Extracorporeal membrane oxygenation; Pneumonia; Respiratory support; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • English Abstract
  • Review