[Galcanezumab for episodic and chronic cluster headache]

Schmerz. 2023 Jun;37(3):168-174. doi: 10.1007/s00482-022-00648-8. Epub 2022 Apr 27.
[Article in German]

Abstract

Background: Cluster headache (CH) is a highly debilitating headache disorder characterized by frequent attacks of excruciating unilateral pain accompanied by cranial autonomic symptoms. Calcitonin gene-related peptide (CGRP) is implicated in the pathophysiology of CH.

Objectives: Preventive efficacy and tolerability of the anti-CGRP antibody galcanezumab in patients with episodic (eCH) and chronic CH (cCH). Review of the study results and the challenges in developing drugs for the preventive treatment of CH.

Materials and methods: In two international multicenter phase III trials galcanezumab 300 mg given subcutaneously every 4 weeks was compared with placebo. The double-blind study period (8 weeks in eCH, 12 weeks in cCK) was preceded by a baseline period in both trials. The primary endpoint was the reduction in weekly attack frequency.

Results: In the eCH trial, 106 patients were randomized to either galcanezumab (n = 49) or placebo (n = 57). The mean weekly attack frequency during the first 3 weeks decreased by 52% in the galcanezumab group compared with 27% in the placebo group (p = 0.036). In the cCH trial, 237 patients were randomized to galcanezumab (n = 117) or placebo (n = 120). The primary endpoint was not met in this study. The reduction in mean weekly attack rate was 5.4 with galcanezumab versus 4.6 with placebo (p = 0.334). Galcanezumab was well tolerated in both studies.

Conclusions: Galcanezumab had a significant effect in the prevention of eCH attacks but not in cCH. Possible reasons for this discrepancy are discussed.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Clusterkopfschmerz (CK) ist eine schwerwiegende Kopfschmerzerkrankung mit heftigen unilateralen Schmerzattacken, begleitet von ipsilateralen autonomen Symptomen. Pathophysiologisch wird u. a. dem „calcitonin gene-related peptide“ (CGRP) eine wichtige Rolle beigemessen.

Fragestellung: Prophylaktische Wirksamkeit und Verträglichkeit des Anti-CGRP-Antikörpers Galcanezumab bei episodischem (eCK) und chronischem CK (cCK), Diskussion der Studienergebnisse und der Herausforderungen bei der Entwicklung von Medikamenten für die prophylaktische Behandlung des Clusterkopfschmerzes.

Material und methoden: In zwei Phase-III-Studien wurde Galcanezumab (300 mg subkutan alle 4 Wochen) mit Placebo verglichen. Der Doppelblindphase (8 Wochen bei eCK, 12 Wochen bei cCK) ging jeweils eine Baseline-Phase voraus. Primärer Endpunkt war der Rückgang der wöchentlichen Attackenhäufigkeit.

Ergebnisse und diskussion: In der Studie bei eCK wurden 106 Patienten randomisiert (49 Galcanezumab, 57 Placebo). In der Galcanezumabgruppe ging im Durchschnitt der ersten 3 Wochen die Häufigkeit von Kopfschmerzattacken um 52 % zurück, in der Placebogruppe um 27 % (p = 0,036). In der Studie beim cCK wurden 237 Patienten randomisiert (117 Galcanezumab, 120 Placebo). Hier wurde der primäre Studienendpunkt verfehlt (Rückgang der mittleren wöchentlichen Attackenhäufigkeit um 5,4 mit Galcanezumab vs. 4,6 mit Placebo; p = 0,334). In beiden Studien war Galcanezumab gut verträglich.

Schlussfolgerungen: Galcanezumab hat beim eCK eine prophylaktische Wirkung, nicht aber beim cCK. Mögliche Gründe für diese Diskrepanz werden diskutiert.

Keywords: Anti-CGRP antibody; Chronic cluster headache; Episodic cluster headache; Galcanezumab; Prevention.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Antibodies, Monoclonal, Humanized / therapeutic use
  • Calcitonin Gene-Related Peptide / therapeutic use
  • Cluster Headache* / drug therapy
  • Double-Blind Method
  • Humans
  • Migraine Disorders* / prevention & control
  • Multicenter Studies as Topic
  • Pain / drug therapy
  • Randomized Controlled Trials as Topic
  • Treatment Outcome

Substances

  • galcanezumab
  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • Calcitonin Gene-Related Peptide