[Endoscopic Interventional Treatment of Precancerous Lesions and Early Carcinoma of the Esophagus - Criteria and Techniques of Local Ablation and Resection]

Ther Umsch. 2022 Apr;79(3-4):167-170. doi: 10.1024/0040-5930/a001344.
[Article in German]

Abstract

Endoscopic Interventional Treatment of Precancerous Lesions and Early Carcinoma of the Esophagus - Criteria and Techniques of Local Ablation and Resection Abstract. Early carcinomas of the esophagus can safely be resected endoscopically and interventionally under very strict conditions (ER). In contrast to ablative procedures (radiofrequency ablation, cryo-ablation, argon plasma coagulation, photodynamic therapy), which can only be recommended for Barrett's or low-grade dysplasia, ER - which is called EMR (endoscopic mucosal resection in adenocarcinoma) or more in-depth ESD (endoscopic submucosa dissection in squamous cell carcinoma) - a defined, histologically examinable preparation. This is required starting with high-grade dysplasia, since 50% of patients with biopsy-confirmed high-grade dysplasia after ER already have an invasive carcinoma in the specimen. This diagnostic gap is thus also closed with an interventional ER. ER is therefore an option for high-grade dysplasia in Barrett's, carcinoma in situ (Cis) and conditionally in T1a (adeno- and squamous cell carcinoma) and early T1b tumors (adenocarcinoma).

Zusammenfassung. Frühkarzinome des Ösophagus können unter sehr streng formulierten Voraussetzungen sicher endoskopisch interventionell reseziert werden (ER). Im Gegensatz zu den ablativen Verfahren (Radiofrequenzablation, Kryoablation, Argon-Plasma-Koagulation, photodynamische Therapie), welche nur bei Barrett oder low-grade Dysplasien empfohlen werden können, erhält man durch die ER – welche als EMR (endoskopische Mukosa-Resektion beim Adenokarzinom) oder tiefergreifende ESD (endoskopische Submukosa-Dissektion beim Plattenepithelkarzinom) durchgeführt wird – ein definiertes, histologisch untersuchbares Präparat. Dies ist ab der high-grade Dysplasie zu fordern, da 50% der Patienten mit bioptisch gesicherter high-grade Dysplasie nach ER im Präparat bereits ein invasives Karzinom aufweisen. Diese diagnostische Lücke wird somit auch mit einer ER interventionell geschlossen. Die ER kommt folglich in Frage für high-grade Dysplasien bei Barrett, Carcinoma in situ (Cis) und bedingt bei T1a (Adeno- und Plattenepithelkarzinom) und frühen T1b Tumoren (Adenokarzinom).

MeSH terms

  • Adenocarcinoma* / diagnostic imaging
  • Adenocarcinoma* / pathology
  • Adenocarcinoma* / surgery
  • Barrett Esophagus* / diagnosis
  • Barrett Esophagus* / pathology
  • Barrett Esophagus* / surgery
  • Carcinoma, Squamous Cell* / diagnosis
  • Carcinoma, Squamous Cell* / surgery
  • Esophageal Neoplasms* / pathology
  • Esophageal Neoplasms* / surgery
  • Esophagoscopy / methods
  • Humans
  • Precancerous Conditions* / diagnosis
  • Precancerous Conditions* / pathology
  • Precancerous Conditions* / surgery