Functional orthopedic treatment for anterior open bite in children. A systematic review of randomized clinical trials

J Orofac Orthop. 2023 Nov;84(6):405-414. doi: 10.1007/s00056-022-00388-5. Epub 2022 Apr 19.

Abstract

Purpose: This systematic review aimed to assess the effects of orthopedic functional appliances for anterior open bite (AOB) in primary or mixed dentition children.

Methods: A search for randomized controlled trials (RCT) was conducted in November 2020 in electronic databases with no data or language restrictions. Primary outcomes were skeletal cephalometric variables and adverse events. We used the Cochrane risk-of-bias tool to assess methodological quality and the GRADE approach to assess the certainty of the evidence.

Results: We identified five RCTs (220 participants). Very low certainty evidence showed an improvement in overbite (mean difference [MD] 3.60; 95% confidence interval [CI] 2.63-4.57) and in the angulation of the upper incisors to the palatal plane (MD 3.70; 95% CI 0.85-6.55) with Frankel's functional regulator, compared to no treatment. There was no difference in the measured cephalometric variables when comparing removable palatal crib to fixed palatal crib, bonded spurs, and chin cup. When comparing removable versus magnetic bite blocks, a beneficial effect was observed in overbite, overjet, skeletal anteroposterior angular measurements, and skeletal vertical linear measures in the magnetic group. No adverse events were reported.

Conclusion: There was insufficient evidence to infer the effects of these treatments for AOB, and high-quality RCTs are needed to increase the estimated effects.

Prospero register: CRD42020175634, prospectively registered (05 July 2020).

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Ziel dieser systematischen Übersichtsarbeit war es, die Auswirkungen von funktionellen kieferorthopädischen Apparaturen zur Behandlung des frontal offenen Bisses (AOB) bei Kindern im Milchgebiss oder im Wechselgebiss zu untersuchen.

Methoden: Die Suche nach randomisierten kontrollierten Studien (RCTs) wurde im November 2020 in elektronischen Datenbanken ohne Daten- und Sprachbeschränkung durchgeführt. Primäre Outcomes waren skelettale kephalometrische Variablen und unerwünschte Ereignisse. Zur Bewertung der methodischen Qualität wurde das Cochrane „risk-of-bias tool“ verwendet, zur Bewertung der Verlässlichkeit der Evidenz der GRADE-Ansatz.

Ergebnisse: Wir identifizierten 5 RCTs (220 Teilnehmende). Die Evidenz mit sehr geringer Verlässlichkeit zeigte eine Verbesserung des Überbisses (mittlere Differenz [MD] 3,60; 95%-Konfidenzintervall [KI] 2,63‑4,57) und der Winkelung der oberen Schneidezähne zur Gaumenebene (MD 3,70; 95 % KI 0,85–6,55) mit dem Funktionsregler nach Fränkel im Vergleich zu keiner Behandlung. Es gab keinen Unterschied in den gemessenen kephalometrischen Variablen beim Vergleich der herausnehmbaren Gaumensegel mit den festsitzenden Gaumensegeln, den eingeklebten Spornen und der Kinnkappe. Beim Vergleich zwischen herausnehmbaren und magnetischen Aufbissstücken wurde in der magnetischen Gruppe ein positiver Effekt in Bezug auf Überbiss, Overjet, anteroposteriore skelettale Winkelmessungen und vertikale skelettale lineare Messungen beobachtet. Es wurden keine unerwünschten Ereignisse berichtet.

Schlussfolgerung: Es gab keine hinreichende Evidenz, um auf die Auswirkungen dieser Behandlungen auf die AOB zu schließen, und es sind hochwertige RCTs erforderlich, um die geschätzten Auswirkungen zu erhöhen.

Prospero-register: CRD42020175634, prospektiv registriert (05. Juli 2020).

Keywords: Cephalometry; Evidence-based dentistry; Frankel function regulator; Malocclusion; Orthodontic appliances, functional.

Publication types

  • Review