[Current practice of empiric antibiotic treatment for spondylodiscitis]

Orthopadie (Heidelb). 2022 Jul;51(7):540-546. doi: 10.1007/s00132-022-04240-x. Epub 2022 Apr 7.
[Article in German]

Abstract

Background and research question: In pyogenic spondylodiscitis, infections with coagulase-negative staphylococci must be given increasing importance. Empirical antibiosis is particularly necessary in patients with severe or progressive neurological deficits or hemodynamic instability, as well as in the case of culture-negative spondylodiscitis. It is unclear whether uniform empirical antibiosis standards adapted to the resistance profiles exist in Germany.

Study design and methods: A survey on the empirical antibiotic therapy for pyogenic spondylodiscitis was conducted at German university and Berufsgenossenschaft clinics, each in the departments of orthopedics and trauma surgery. The survey results were applied to the resistance profiles of pathogens in 45 spondylodiscitis patients treated in our department between 2013 and 2020. Thus, the potential susceptibility and resistance rates were calculated for the indicated antibiotic therapies.

Results: Of the 71 clinics queried, a total of 44 (62.0%) responded. Sixteen different antibiotic therapies were reported as standard regimes. Among these, 14 different combination therapies were reported. The most commonly reported empirical antibiotics, namely amoxicillin/clavulanic acid or ampicillin/sulbactam (29.5%) and cephalosporins (18.2%) showed high potential resistance rates of 20.0% and 35.6%, respectively, in relation to the previously published resistance profile. The highest potential susceptibility rates were achieved with a combination of vancomycin + ampicillin/sulbactam (91.1% sensitive pathogens), vancomycin + piperacillin/tazobactam (91.1% sensitive pathogens), and ampicillin/sulbactam + teicoplanin (95.6% sensitive pathogens). One out of these combinations was reported as standard regime by three clinics (6.8%).

Conclusion: The nationwide survey of empiric antibiotic treatment for pyogenic spondylodiscitis revealed a large heterogeneity in the standard of care. A combination of a broad-spectrum-β-lactam antibiotic with an additional glycopeptide antibiotic may be justified.

Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Bei der pyogenen Spondylodiszitis gewinnen Infektionen mit Koagulase-negativen Staphylokokken zunehmend an Bedeutung. Eine empirische Antibiose ist insbesondere bei Patienten mit schweren oder progredienten neurologischen Ausfällen sowie hämodynamischer Instabilität und im Falle von kulturnegativen Spondylodiszitiden notwendig. Ob es in Deutschland einheitliche, an das Resistenzprofil angepasste Standards der empirische Antibotikatherapie gibt, ist unklar.

Studiendesign und untersuchungsmethoden: Es wurde an deutschen Universitäts- und berufsgenossenschaftlichen Kliniken, jeweils in den Fachbereichen Orthopädie und Unfallchirurgie, eine Umfrage zur empirischen Antibiotikatherapie bei pyogener Spondylodiszitis durchgeführt. Die Umfrageergebnisse wurden auf das Resistenzprofil der Erreger von 45 Spondylodiszitispatienten, die zwischen 2013 und 2020 in unserer Klinik behandelt wurden, angewandt. Dadurch wurden potenzielle Sensibilitäts- und Resistenzraten für die angegebenen antibiotischen Therapien errechnet.

Ergebnisse: Von den 71 angefragten Kliniken antworteten insgesamt 44 (62,0 %). Sechzehn verschiedene Antibiotikatherapien wurden als jeweiliger Standard berichtet. Darunter wurden 14 verschiedene Kombinationstherapien als Therapiestandard angegeben. Die am häufigsten angegebenen empirischen Substanzen, nämlich Amoxicillin-Clavulansäure oder Ampicillin/Sulbactam (29,5 %) und Cephalosporine (18,2 %) zeigten in Bezug auf das zuvor veröffentliche Resistenzprofil hohe potenzielle Resistenzraten von 20,0 % bzw. 35,6 %. Die höchsten potenziellen Sensibilitätsraten wurden durch die Kombinationen Vancomycin + Ampicillin/Sulbactam (91,1 % sensible Erreger), Vancomycin + Piperacillin/Tazobactam (91,1 % sensible Erreger) und Ampicillin/Sulbactam + Teicoplanin (95,6 % sensible Erreger) erreicht. Eine dieser Kombinationen wurde von drei Kliniken (6,8 %) als Standard angegeben.

Schlussfolgerung: Die deutschlandweite Umfrage zur empirischen Antibiose bei pyogener Spondylodiszitis hat eine große Heterogenität der Standardtherapien ergeben. Eine Kombination aus einem Breitspektrum-β-Laktam-Antibiotikum mit einem zusätzlichen Glykopeptidantibiotikum kann sinnvoll sein.

Keywords: Antibiotic Stewardship; Coagulase-negative staphylococci; Germany; Nationwide Survey; Therapy Standards.

MeSH terms

  • Ampicillin
  • Anti-Bacterial Agents* / therapeutic use
  • Discitis* / drug therapy
  • Humans
  • Microbial Sensitivity Tests
  • Sulbactam
  • Vancomycin

Substances

  • Anti-Bacterial Agents
  • Vancomycin
  • Ampicillin
  • Sulbactam