Comparison Between Sonography-Based and Surgical Evaluation of Endometriotic Lesions Using the #Enzian Classification - A Retrospective Data Analysis

Ultraschall Med. 2023 Jun;44(3):290-298. doi: 10.1055/a-1713-3573. Epub 2022 Mar 28.

Abstract

Purpose: To compare the location and sizes of deep endometriosis (DE) lesions evaluated by preoperative transvaginal sonography (TVS) in different #Enzian compartments with intraoperatively assessed DE location and size.

Materials and methods: Retrospective data analysis of 93 women undergoing TVS and surgery for DE in 2019 at a tertiary referral center for endometriosis.

Results: #Enzian compartment C (rectum) showed the highest rate of exact concordance with 74% of cases, which increased to 87% when a tolerance margin of a maximum of 3mm for TVS measurements was taken into account. For compartment B (uterosacral ligaments, parametria) and compartment A (vagina, rectovaginal space), the rates of exact concordance were slightly lower. In compartment O (ovary), high exact concordance rates similar to those observed for compartment C were observed. In compartment T (tubo-ovarian unit), most reliable estimations were seen for slight (TVS T1) and severe adhesions (TVS T3). There were only a few cases of missed lesions as well as false positives on TVS: Sensitivity was 100% for all compartments except for A and B left (97%) and FB (urinary bladder, 86%); specificity was 100% for FB, FI (other intestinal locations), FU (ureters) and O right, 86%-98% for A, B right, C, O left and FO (other extragenital lesions) and 70% for B left.

Conclusion: The preoperative evaluation of the location and size of DE lesions by TVS in different #Enzian compartments is accurate, providing a detailed presurgical description of the extent of ovarian and deep endometriosis and associated minor or severe adhesions.

ZIEL: Vergleich der Evaluierung mittels transvaginalem Ultraschall (TVUS) von Lokalisation und Größe tief infiltrierender Endometriose (TIE)-Läsionen mit der intraoperativen Evaluierung in verschiedenen #Enzian Kompartimenten. MATERIAL UND METHODEN: Retrospektive Datenanalyse von 93 Frauen, die sich im Jahr 2019 in einem tertiären Endometriosezentrum nach TVUS einer chirurgischen TIE-Sanierung unterzogen. ERGEBNISSE: #Enzian Kompartiment C (Rektum) zeigte die höchste Rate exakter Übereinstimmungen mit 74% der Fälle. Bei Berücksichtigung eines Toleranzbereichs für die TVUS-Messungen von max. 3mm stieg diese auf 87%. Für Kompartiment B (Uterosakral-ligamente, Parametrien) und Kompartiment A (Vagina, Septum rectovaginale) waren die Raten an exakten Übereinstimmungen etwas geringer. In Kompartiment O (Ovar) wurden hohe exakte Übereinstimmungsraten ähnlich wie Kompartiment C beobachtet. In Kompartiment T (tubo-ovarielle Einheit) zeigten sich die verlässlichsten Schätzungen für leichte (TVUS T1) und schwere Adhäsionen (TVUS T3). Es gab nur wenige Fälle übersehener Läsionen sowie falsch positiver Befunde: Die Sensitivität war für alle Kompartimente 100%, außer für A, B links (je 97%) und FB (Harnblase, 86%); die Spezifität war 100% für FB, FI (andere intestinale Lokalisationen), FU (Ureteren) und O rechts, 86%-98% für A, B rechts, C, O links und FO (andere extragenitale Läsionen) und 70% für B links. SCHLUSSFOLGERUNG: Die präoperative Evaluierung von Lokalisation und Größe von TIE Läsionen mittels TVUS in verschiedenen #Enzian Kompartimenten ist akkurat und bietet eine detaillierte Beschreibung des Ausmaßes ovarieller und TIE sowie assoziierter leichter oder schwerer Adhäsionen.

MeSH terms

  • Endometriosis* / diagnostic imaging
  • Endometriosis* / pathology
  • Endometriosis* / surgery
  • Female
  • Humans
  • Rectum / pathology
  • Retrospective Studies
  • Sensitivity and Specificity
  • Ultrasonography
  • Vagina / diagnostic imaging