[Sustainable increase of physical activity by rehabilitation]

Z Rheumatol. 2022 Jun;81(5):393-399. doi: 10.1007/s00393-022-01179-4. Epub 2022 Mar 23.
[Article in German]

Abstract

Patients with musculoskeletal diseases are much less physically active than healthy individuals. They could benefit from an increase in physical activity and a sustainable change in lifestyle in many ways, to which inpatient rehabilitation can make a substantial contribution. In this prospective observational study (pre-post design), physical activity (using the Freiburg physical activity questionnaire) and depressiveness (using the Beck depression inventory, BDI) were assessed in 202 rehabilitation patients (124 female, 77 male) with musculoskeletal disorders (ICD diagnoses M) at different catamnestic points in time (at the beginning of rehabilitation, after 3, 6, 9, and 12 months). The increase in activity was analyzed as a function of the activity level at the beginning as well as depressiveness. At 3 months after rehabilitation activity levels were 47.8% higher than at the beginning, corresponding to an increase in median activity from 5 to 7.2 h per week. Of the participants 78.6% showed a positive difference to the starting level after 3 months. The mean BDI score decreased during the rehabilitation intervention; a correlation between decreasing BDI and increasing physical activity could not be shown. A single intervention (3-week rehabilitation) succeeded in increasing physical activity over 12 months, whereby the increase in physical activity did not correlate with the initial activity level, concluding that even previously inactive patients benefit from rehabilitation.

Patienten mit muskuloskeletalen Erkrankungen sind deutlich weniger körperlich aktiv als Gesunde. Sie können von einer Steigerung der körperlichen Aktivität und einer nachhaltigen Veränderung des Lebensstils in vielerlei Hinsicht profitieren, wozu eine stationäre Rehabilitation in erheblichem Maße beitragen kann. In dieser prospektiven Beobachtungsstudie (Prä-Post-Design) wurden körperliche Aktivität (mit dem Freiburger Fragebogen zur körperlichen Aktivität) und Depressivität (mit dem Beck-Depressions-Inventar [BDI]) bei 202 Rehabilitanden (124 weiblich, 77 männlich) mit muskuloskeletalen Erkrankungen (ICD-Diagnosen M) zu verschiedenen Katamnesezeitpunkten (zu Beginn der Reha, nach 3, 6, 9 und 12 Monaten) erhoben. Die Aktivitätssteigerung wurde in Abhängigkeit vom Ausgangslevel und der Depressivität analysiert. Drei Monate nach Rehabilitation lag das Aktivitätsniveau 47,8 % über dem Ausgangsniveau, was einer Steigerung der Medianaktivität von 5 auf 7,2 h pro Woche entspricht; 78,6 % der Teilnehmer zeigten nach 3 Monaten eine positive Differenz zum Ausgangsniveau. Der BDI-Score nahm im Mittel bei Durchführung der Rehabilitationsmaßnahme ab; eine Korrelation zwischen Abnahme des Scores und Zunahme der körperlichen Aktivität konnte nicht gezeigt werden. Durch eine 1‑malige Intervention (3-wöchige Rehabilitation) gelang eine Steigerung der körperlichen Aktivität über 12 Monate, wobei die Höhe der Aktivitätssteigerung nicht mit dem Ausgangslevel korreliert war, sodass auch bislang inaktive Patienten von der Reha profitierten.

Keywords: Lifestyle; Musculoskeletal disorders; Physical activity; Rehabilitation duration; Rheumatic diseases.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • Exercise*
  • Female
  • Humans
  • Inpatients
  • Male
  • Musculoskeletal Diseases*