[Resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta in severely injured patients in the emergency trauma room: a case series]

Anaesthesiologie. 2022 Aug;71(8):599-607. doi: 10.1007/s00101-022-01100-3. Epub 2022 Mar 7.
[Article in German]

Abstract

Hemorrhage is the cause of death in 30-40% of severely injured patients due to trauma and the most frequent avoidable cause of death. In civilian emergency medical services, the majority of life-threatening hemorrhages are found in incompressible body regions (e.g. abdomen and pelvis). Resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta (REBOA) has therefore been discussed in recent years as a lifesaving procedure for temporary bleeding control in multiple trauma patients. Since August 2020 REBOA is implented in the treatment of seriously injured patients in the emergency department of the University Hospital of Bern. In this case series we report on our experiences in all seven patients in whom we performed this procedure during the first year.

Eine Hämorrhagie ist in 30–40 % der Patienten, die im Rahmen eines Traumas versterben, todesursächlich und die häufigste vermeidbare Todesursache. Für nichtkomprimierbare Blutungen im Bereich des Abdomens oder des Beckens wird in den letzten Jahren zunehmend (wieder) die Anwendung der „resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta“ (REBOA) zur temporären Blutungskontrolle diskutiert. Seit August 2020 steht im Schockraum des Universitären Notfallzentrums des Universitätsspital Bern die REBOA als Therapieoption im Rahmen der Schwerverletztenversorgung zur Verfügung. Wir berichten in dieser Fallserie unsere Erfahrungen aus allen 7 Anwendungen im Laufe des ersten Jahres.

Keywords: Endovascular procedures; Multiple trauma; REBOA; Resuscitation; Shock.

MeSH terms

  • Aorta / surgery
  • Balloon Occlusion* / adverse effects
  • Emergency Service, Hospital
  • Endovascular Procedures* / adverse effects
  • Hemorrhage / etiology
  • Humans
  • Resuscitation / adverse effects