[Postpartum hemorrhage : Interdisciplinary consideration in the context of patient blood management]

Anaesthesist. 2022 Mar;71(3):181-189. doi: 10.1007/s00101-022-01098-8. Epub 2022 Mar 4.
[Article in German]

Abstract

Postpartum hemorrhage (PPH) nowadays still represents a severe complication of both a vaginal delivery and a cesarean section. In German-speaking areas a new definition of the term has recently become established and the nomenclature with respect to the severe form of PPH was dropped. The handling of misoprostol as a uterotonic during treatment of PPH is also new, which is available in Germany only as a medical direct import. For adequate diagnostics and targeted treatment interdisciplinary and standardized algorithms should be established and the specialist disciplines involved should be sensitized to this problem. In addition to an adequate hemostasis, a developing coagulopathy must be recognized at an early stage and treated with targeted coagulation management. Through implementation concepts, particularly the second pillar (minimization of blood loss) and the third pillar (rational use of blood transfusions) of patient blood management, various aspects for improvement of treatment of a PPH can be identified.

Die postpartale Hämorrhagie (PPH) stellt bis heute eine schwerwiegende Komplikation, sowohl einer vaginalen Entbindung als auch einer Sectio caesarea dar. Im deutschsprachigen Raum hat sich in den letzten Jahren eine neue Definition des Begriffs etabliert, und die Nomenklatur bezüglich der schweren Form einer PPH wurde verlassen. Neu ist auch der Umgang mit Misoprostol als Uterotonikum im Rahmen der Therapie einer PPH, das seit Kurzem nur noch als ärztlicher Direktimport in Deutschland zur Verfügung steht. Für eine adäquate Diagnostik und zielgerichtete Therapie sollten interdisziplinäre und standardisierte Algorithmen etabliert sowie beteiligte Fachdisziplinen für diese Problematik sensibilisiert werden. Neben einer adäquaten Blutstillung muss auch eine sich entwickelnde Koagulopathie frühzeitig erkannt und durch ein zielgerichtetes Gerinnungsmanagement therapiert werden. Durch Implementierungskonzepte, insbesondere der 2. Säule (Minimierung von Blutverlusten) und 3. Säule (rationaler Einsatz von Blutkonserven) des Patient Blood Management (PBM), lassen sich verschiedene Aspekte zur Verbesserung der Therapie einer PPH identifizieren.

Keywords: Cesarean section; Coagulopathy; Point-of-Care diagnostic; Uterine atony; Uterotonics; Vaginal birth.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Blood Transfusion
  • Cesarean Section
  • Female
  • Humans
  • Misoprostol*
  • Oxytocics*
  • Postpartum Hemorrhage* / therapy
  • Pregnancy

Substances

  • Oxytocics
  • Misoprostol