[First 18 months as certified ERAS® center for colorectal cancer : Lessons learned and results of the first 261 patients]

Chirurgie (Heidelb). 2022 Jul;93(7):687-693. doi: 10.1007/s00104-021-01567-7. Epub 2022 Feb 8.
[Article in German]

Abstract

Background: Enhanced recovery after surgery (ERAS®) describes a multimodal, interdisciplinary and interprofessional treatment concept that optimizes the postoperative convalescence of the patient through the use of evidence-based measures.

Goal of the work: The aim of this article is to present the experiences of our center certified by the ERAS® Society for colorectal resections 18 months after successful implementation.

Material and methods: Since the beginning of the certification 261 patients have been treated in our clinic according to the specifications of the ERAS® concept. As a comparison group the last 50 patients prior to implementation were evaluated in terms of compliance with ERAS® requirements, length of hospital stay and readmission rate, the need for care in an intensive or intermediate care ward, the number of necessary reoperations and the complication rate.

Results: Compliance increased from 39.3% preERAS® to 81.1% after ERAS® implementation (p < 0.001). At the same time the length of stay of ERAS® patients was reduced from 7 days to 5 days (p = 0.001). While the rate of surgical complications was the same between the two groups (p = 0.236), nonsurgical complications occurred significantly less frequently in the ERAS® cohort (p = 0.018).

Discussion: There are well-known stumbling blocks in implementing and maintaining an ERAS® concept; however, it is worthwhile for the patient to circumnavigate this and establish ERAS® as the standard treatment path.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: ERAS® (Enhanced Recovery After Surgery) beschreibt ein multimodales, interdisziplinäres und interprofessionelles Behandlungskonzept, welches die postoperative Rekonvaleszenz des Patienten durch den Einsatz evidenzbasierter Maßnahmen optimiert.

Ziel der arbeit: Ziel dieses Artikels ist es, die Erfahrungen unseres von der ERAS® Society für kolorektale Resektionen zertifizierten Zentrums 18 Monate nach erfolgreicher Implementierung darzulegen.

Material und methoden: Seit Beginn der Zertifizierung wurden in unserer Klinik 261 Patienten nach den Vorgaben des ERAS®-Konzeptes behandelt. Als Vergleichsgruppe wurden die letzten 50 Patienten vor Beginn der Implementierung hinsichtlich der Compliance an ERAS®-Vorgaben, Liegedauer im Krankenhaus und Wiederaufnahmerate, der Notwendigkeit der Betreuung auf einer Intensiv- oder Intermediate-Care-Station, Anzahl notwendiger Reoperationen und Komplikationsrate ausgewertet.

Ergebnisse: Die Compliance ist von 39,3 % vor der ERAS®- (Prä-ERAS) auf 81,1 % nach der ERAS®-Implementierung gestiegen (p < 0,001). Zeitgleich trat eine Reduktion der Liegedauer von 7 Tagen Prä-ERAS® auf 5 Tage bei den ERAS®-Patienten auf (p = 0,001). Während die Rate an chirurgischen Komplikationen zwischen beiden Gruppen gleich war (p = 0,236), traten nichtchirurgische Komplikationen in der ERAS®-Kohorte signifikant seltener auf (p = 0,018).

Diskussion: Es gibt gut bekannte Stolpersteine in der Implementierung und Aufrechterhaltung eines ERAS®-Konzeptes. Es lohnt sich allerdings im Sinne des Patienten, diese zu umschiffen und ERAS® als Standardbehandlungspfad zu etablieren.

Keywords: Colorectal cancer; Enhanced recovery after surgery; Fast track; Lessons learned; Outcome.

MeSH terms

  • Certification
  • Colorectal Neoplasms* / surgery
  • Humans
  • Length of Stay
  • Postoperative Complications* / epidemiology
  • Reoperation / adverse effects