[Borderline Personality Disorder in the Somatic Hospital Setting]

Praxis (Bern 1994). 2022 Feb;110(2):76-84. doi: 10.1024/1661-8157/a003807.
[Article in German]

Abstract

Borderline Personality Disorder in the Somatic Hospital Setting Abstract. The Borderline Personality Disorder is a common mental illness characterized by emotional instability, interactional difficulties, an unstable sense of self and impulsive behaviour which is often self-destructive. Since these problems frequently occur in the doctor-patient relationship, patients might be regarded as "difficult" or even manipulative. This may lead to stigmatization and medical undertreatment when due to common mental and somatic comorbidities the condition requires thorough high-standard medical care. Whereas the core symptoms of BPD are well treatable by specific evidence-based psychotherapy, pharmacological interventions are less effective and should be restricted to crisis management. Through a better understanding of the disorder, proactive communication with all involved care providers and a collaborative doctor-patient relationship providing support and boundaries simultaneously the quality of medical care can be improved with long-lasting effects.

Zusammenfassung. Die Borderline-Persönlichkeitsstörung ist eine häufige psychische Erkrankung, die durch die Kernsymptome Emotionsregulationsstörungen, Impulsivität, Identitätsstörung, interpersonelle Probleme und selbstverletzendes Verhalten gekennzeichnet ist. Diese Probleme manifestieren sich oft auch in der Beziehungsgestaltung zu Kontaktpersonen im Gesundheitssystem. Die Wahrnehmung als «schwierig» oder manipulativ begünstigt die Stigmatisierung und medizinische Unterversorgung der Betroffenen, obwohl die Komorbidität mit weiteren psychiatrischen und somatischen Erkrankungen eine umfassende, qualitativ hochwertige medizinische Versorgung erfordert. Mit einer evidenz-basierten, störungsspezifischen Psychotherapie ist die BPS gut behandelbar, während der Psychopharmakotherapie eine untergeordnete Rolle zur Krisenbewältigung zukommt. Durch ein besseres Verständnis der Erkrankung, die aktive Kommunikation mit anderen involvierten Behandlungsstellen und eine dialektische Beziehungsgestaltung, die Halt/Fürsorge und Grenzziehung gleichermassen vermittelt, kann die Versorgungsqualität der Patientinnen und Patienten nachhaltig verbessert werden.

Keywords: Borderline; Emotional-instabile Persönlichkeitsstörung; Konsiliarpsychiatrie; Personality disorder; Psychosomatik; Trouble de la personnalité; borderline; consultation psychiatry; psychiatrie de consultation; psychosomatics; psychosomatique.

MeSH terms

  • Borderline Personality Disorder* / diagnosis
  • Borderline Personality Disorder* / therapy
  • Hospitals
  • Humans
  • Personality Disorders
  • Physician-Patient Relations
  • Psychotherapy