[Open or arthroscopic arthrodesis of the ankle joint : Which is better?]

Unfallchirurg. 2022 Mar;125(3):196-204. doi: 10.1007/s00113-021-01134-z. Epub 2022 Jan 23.
[Article in German]

Abstract

Due to the change in the age structure in Germany and the steadily increasing number of fractures, arthrosis of the upper ankle joint, mainly caused by posttraumatic conditions, is becoming more and more relevant in routine trauma surgery and orthopedics. Patients suffer from reduced functionality and quality of life as well as immobilizing pain. In addition to an ankle joint prosthesis arthrodesis of the upper ankle joint offers an alternative for the treatment of advanced arthrosis. When performing an arthrodesis there is basically the option of both open and arthroscopic procedures to prepare the joint and remove the cartilage. In both procedures the upper ankle joint is usually fixed with 2-3 cannulated compression screws. Comparative studies to date have shown an advantage of the arthroscopic technique in terms of complication rate, length of hospitalization, proportion of ossification and functional outcome. The indications for arthroscopic fusion should be strictly considered, especially in the case of malalignment, as major axis corrections are difficult to perform. In such cases, open fusion of the upper ankle joint still seems superior to the arthroscopic method.

Die überwiegend posttraumatisch bedingte Arthrose des oberen Sprunggelenks (OSG) bekommt aufgrund der Änderung der Altersstruktur in Deutschland und stetig wachsender Frakturzahlen immer mehr Relevanz im unfallchirurgischen und im orthopädischen Alltag. Patienten leiden sowohl an Einschränkungen der Funktionalität und Lebensqualität als auch an immobilisierenden Schmerzen. Neben der Sprunggelenkprothese bietet die Arthrodese des OSG eine Alternative zur Behandlung der fortgeschrittenen Arthrose. Bei der Durchführung einer Arthrodese besteht grundsätzlich die Möglichkeit der offenen als auch der arthroskopischen Vorgehensweise zur Präparation des Gelenks und zur Entfernung des Knorpels. Bei beiden Verfahren wird das OSG zumeist mithilfe von 2 bis 3 kanülierten Kompressionsschrauben fixiert. Bisherige Vergleichsstudien zeigen einen Vorteil der arthroskopischen Technik hinsichtlich Komplikationsrate, Hospitalisierungsdauer, Verknöcherungsanteil und funktionellem Outcome. Die Indikationsstellung zur arthroskopischen Versteifung sollte v. a. bei einem vorliegenden „malalignment“ streng gestellt werden, da größere Achskorrekturen nur schwierig durchführbar sind. In solchen Fällen scheint die offene Versteifung des OSG immer noch der arthroskopischen Methode überlegen zu sein.

Keywords: Arthrosis; Hospital stay; Ossification; Quality of life; Treatment outcome.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Ankle Joint* / surgery
  • Arthrodesis / methods
  • Arthroscopy / methods
  • Humans
  • Osteoarthritis* / surgery
  • Quality of Life
  • Treatment Outcome