[Postoperative pain experience after proximal femur fracture in dementia]

Schmerz. 2023 Feb;37(1):38-46. doi: 10.1007/s00482-021-00619-5. Epub 2022 Jan 17.
[Article in German]

Abstract

Background: The present study aimed to assess the postoperative pain experience in cognitive deficit patients with special reference to sensory or affective pain quality.

Methods: Nineteen patients with normal cognition up to cognitive impairments according to the DemTect screening-tool were studied regarding their postoperative pain experience after proximal femur fracture. The numerical rating scale (NRS), the cognitive DemTect questionnaire, the pain sensation questionnaire (SES), and a quantitative sensory test (QST) were used as examination instruments.

Results: The mean ± SD age of the patients was 83.8 ± 10.0 years. Of the 19 patients, 6 (31.6%) had normal cognitive abilities. In 4 patients (21.1%) there were indications of mild cognitive impairments, and in 9 patients (47.4%) the suspicions of the presence of dementia arose. The mean postoperative pain intensity (NRS) was 4.0 (1.6). With comparable analgesic therapy, the reported pain intensities did not differ between the three patient groups with different cognitive impairments and the first three postoperative treatment days. There were no statistically significant differences between the groups for the sensory or affective total scores of the pain sensation scale. The QST parameters deep pain (PPT), superficial mechanical pain after needle stimulation (MPT), and the superficial sensitivity to light touch stimuli (MDT) showed a significantly increased sensitivity of the operated side. For the sensation of vibration (VDT) no differences between operated and healthy extremities could be proven.

Discussion: The postoperative pain experience does not differ between patients with normal and limited cognition. The quantitative sensory testing showed mechanical hyperalgesia in the operated area. The study points to the importance of adequate postoperative pain management even in those with dementia.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die vorliegende Studie verfolgte das Ziel, das postoperative Schmerzerleben bei kognitivem Defizit unter besonderer Berücksichtigung der sensorischen oder affektiven Schmerzqualität zu erfassen.

Methodik: 19 Patienten mit normaler Kognition bis hin zu kognitiven Auffälligkeiten im Screening-Fragebogen DemTect wurden bezüglich ihres postoperativen Schmerzerlebens nach proximaler Femurfraktur untersucht. Als Untersuchungsinstrumente kamen die numerische Ratingskala (NRS), der Kognitionsfragebogen DemTect, der Schmerzempfindungsfragebogen (SES) sowie eine quantitative sensorische Testung (QST) zum Einsatz.

Ergebnisse: Das Alter der Patienten lag im Mittel ± SD bei 83,8 ± 10,0 Jahren. Von 19 Patienten lagen bei 6 (31,6 %) normale kognitive Fähigkeiten vor, bei 4 Patienten (21,1 %) ergaben sich Hinweise auf leichte kognitive Einschränkungen, bei 9 Patienten (47,4 %) ergab sich der Verdacht auf Vorliegen einer Demenz. Die mittlere postoperative Schmerzintensität (NRS) betrug 4,0 (1,6). Die berichteten Schmerzintensitäten unterschieden sich bei vergleichbarer analgetischer Therapie nicht zwischen den drei Patientengruppen mit unterschiedlicher kognitiver Beeinträchtigung und den ersten drei postoperativen Behandlungstagen. Es zeigten sich zwischen den Gruppen keine statistisch signifikanten Unterschiede für die sensorischen oder affektiven Summenscores der Schmerzempfindungsskala. Die QST-Parameter Tiefenschmerz (PPT), oberflächlicher mechanischer Schmerz nach Nadelreiz (MPT) sowie die oberflächliche Sensibilität für leichte Berührungsreize (MDT) zeigten eine signifikant gesteigerte Empfindlichkeit der operierten Seite. Für das Vibrationsempfinden (VDT) konnten keine Unterschiede zwischen operierter und gesunder Extremität nachgewiesen werden.

Diskussion: Das postoperative Schmerzerleben unterscheidet sich nicht zwischen Patienten mit normaler und deutlich eingeschränkter Kognition. Die quantitative sensorische Testung zeigte mechanische Hyperalgesien im operierten Areal. Die Studie weist auf die Wichtigkeit einer adäquaten postoperativen Schmerzversorgung auch bei Betroffenen mit Demenz hin.

Keywords: Geriatrics; Pain sensation scale; Quantitative sensory testing; Sensory examination; Somatosensory nervous system.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Dementia*
  • Humans
  • Pain Measurement
  • Pain Threshold
  • Pain, Postoperative / diagnosis
  • Pain, Postoperative / drug therapy
  • Proximal Femoral Fractures*