[Delirium-an interdisciplinary challenge]

Orthopade. 2022 Feb;51(2):106-115. doi: 10.1007/s00132-021-04209-2. Epub 2022 Jan 17.
[Article in German]

Abstract

Background: Delirium is a common and potentially life-threatening disease that often poses major problems for hospitals in terms of care. It mainly affects older patients and is multifactorial, especially in older people. Permanent functional and cognitive impairments after delirium are not uncommon in geriatric patients.

Diagnostic: Often, delirious syndromes are not recognized or are misinterpreted. This is especially the case with the hypoactive form of delirium. Various screening and test procedures are available for the detection of delirium, the routine use of which is essential.

Treatment: In many cases, delirium can be avoided with suitable preventive measures. Above all, nondrug prevention strategies and multidimensional approaches play an important role here. For the drug treatment of delirium in geriatric patients, low-potency, classic and atypical neuroleptics, as well as dexmedetomidine for severe courses are recommended.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Delir ist ein häufiges und potenziell lebensbedrohliches Krankheitsbild, welches Kliniken in der Versorgung häufig vor große Probleme stellt. Es betrifft vor allem ältere Patienten und ist gerade im höheren Lebensalter multifaktoriell bedingt. Dauerhafte funktionelle und kognitive Funktionseinschränkungen nach einem Delir sind bei geriatrischen Patienten keine Seltenheit.

Diagnose: Häufig werden delirante Syndrome nicht erkannt oder fehlgedeutet. Dies ist vor allem bei der hypoaktiven Form des Delirs der Fall. Zur Erkennung eines Delirs stehen verschiedene Screening‑/Testverfahren zur Verfügung, deren routinemäßige Anwendung unabdingbar ist.

Behandlung: Durch geeignete präventive Maßnahmen lassen sich in vielen Fällen Delirien vermeiden. Hierbei spielen vor allem nichtmedikamentöse Präventionsstrategien und multidimensionale Ansätze eine wichtige Rolle. Für die medikamentöse Behandlung eines Delirs bei geriatrischen Patienten werden niederpotente, klassische und atypische Neuroleptika sowie für schwere Verläufe Dexmedetomidin empfohlen.

Keywords: Cognitive dysfunction; Dementia; Geriatric assessment; Postoperative care; Screening.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Delirium* / diagnosis
  • Delirium* / therapy
  • Humans