[Biologics in inflammatory bowel diseases]

Internist (Berl). 2022 Feb;63(2):155-164. doi: 10.1007/s00108-021-01255-y. Epub 2022 Jan 17.
[Article in German]

Abstract

Background: In addition to conventional anti-inflammatory treatment for chronic inflammatory bowel disease (IBD), there has been an evolution of new treatment options over the past 20 years. Already approved biologics provide multiple treatment alternatives but also make the treatment algorithms more complex. This development results in a substantial improvement in patient care. The ambitious treatment targets are associated with a higher quality of life and the reduction of long-term disability and morbidity.

Objective: The aim of this article is to give an overview of how biologics can currently be implemented in IBD. In particular, the current clinical management is presented and an outlook on future treatment options with biologics for IBD is provided.

Material and methods: A search was carried out in PubMed and ClinicalTrials.gov and the current German and European guidelines and expert recommendations were evaluated.

Results: Since the late 1990s there have been a continuously increasing number of treatment options for IBD. All substances have proven safety and efficacy in large randomized clinical studies and enable increasingly more individualized treatment for patients with IBD. Biologics are currently the standard treatment of choice for moderate to severe inflammatory activity as well as for steroid-refractory or steroid-dependent courses of disease after failure of conventional treatment.

Conclusion: The diversity of IBD treatment offers increasing treatment options and thus improved patient care; however, as the number of new substances increases treatment becomes more complex. This article summarizes the current and future treatment options for IBD and their integration into current treatment algorithms.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Neben der konventionellen antientzündlichen Therapie der chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED) ist es in den letzten zwanzig Jahren zu einer Evolution neuer Therapiemöglichkeiten gekommen. Die bereits zugelassenen Biologika haben die Behandlungsalternativen vervielfältigt, jedoch auch die Therapiealgorithmen komplexer gemacht. Diese Entwicklungen bewirken eine wesentliche Verbesserung der Patientenversorgung. Mit den ambitionierteren Therapiezielen gehen eine höhere Lebensqualität und die Reduktion langfristiger Morbidität und Invalidität einher.

Zielsetzung: Diese Arbeit soll einen aktuellen Überblick bieten, wie Biologika bei CED eingesetzt werden können. Es soll insbesondere die heutige klinische Anwendung aufgezeigt und ein Ausblick auf zukünftige Therapieoptionen mit Biologika bei CED gegeben werden.

Material und methoden: Recherche auf PubMed und ClinicalTrials.gov, Auswertung der aktuellen deutschen und europäischen Leitlinien, Expertenempfehlungen ERGEBNISSE: Seit Ende der 1990er-Jahre ist die Zahl der Therapiemöglichkeiten für CED stetig gewachsen. Alle Substanzen haben ihre Sicherheit und Effektivität in großen randomisierten klinischen Studien unter Beweis gestellt und ermöglichen eine zunehmend individualisierte Therapie der Patienten mit CED. Biologika sind mittlerweile Mittel der Wahl bei moderater bis schwerer entzündlicher Aktivität sowie steroidrefraktären bzw. -abhängigen Verläufen nach Versagen der konventionellen Therapie.

Schlussfolgerungen: Die Behandlung von CED wird mit der zunehmenden Zahl an neuen Wirkstoffen komplexer. Dies ermöglicht aber auch eine verbesserte Patientenversorgung. Die vorliegende Arbeit fasst aktuelle und zukünftige therapeutische Möglichkeiten bei CED und deren Einbindung in aktuelle Therapiealgorithmen zusammen.

Keywords: Antibodies, monoclonal; Biologics/drug monitoring; Biosimilar pharmaceuticals; Crohn disease; Ulcerative colitis.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Biological Products* / therapeutic use
  • Humans
  • Inflammatory Bowel Diseases* / drug therapy
  • Randomized Controlled Trials as Topic

Substances

  • Biological Products