Comparison of delirium detection tools in acute care : A rapid review

Z Gerontol Geriatr. 2022 Mar;55(2):105-115. doi: 10.1007/s00391-021-02003-5. Epub 2022 Jan 14.

Abstract

Background: Delirium is a frequent psychopathological syndrome in geriatric patients. It is sometimes the only symptom of acute illness and bears a high risk for complications. Therefore, feasible assessments are needed for delirium detection.

Objective and methods: Rapid review of available delirium assessments based on a current Medline search and cross-reference check with a special focus on those implemented in acute care hospital settings.

Results: A total of 75 delirium detection tools were identified. Many focused on inattention as well as acute onset and/or fluctuating course of cognitive changes as key features for delirium. A range of assessments are based on the confusion assessment method (CAM) that has been adapted for various clinical settings. The need for a collateral history, time resources and staff training are major challenges in delirium assessment. Latest tests address these through a two-step approach, such as the ultrabrief (UB) CAM or by optional assessment of temporal aspects of cognitive changes (4 As test, 4AT). Most delirium screening assessments are validated for patient interviews, some are suitable for monitoring delirium symptoms over time or diagnosing delirium based on collateral history only.

Conclusion: Besides the CAM the 4AT has become well-established in acute care because of its good psychometric properties and practicability. There are several other instruments extending and improving the possibilities of delirium detection in different clinical settings.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Delir ist ein häufiges psychopathologisches Syndrom bei geriatrischen Patient:innen. Teilweise stellt es das einzige Symptom einer Akuterkrankung dar und geht mit einem hohen Komplikationsrisiko einher. Zur Erfassung sind daher praktikable Assessments wichtig.

Zielsetzung und methodik: Rapid Review basierend auf einer aktuellen Medline-Suche und Querverweisanalyse zu verfügbaren Delir-Assessments mit Fokus auf den Einsatz im akutmedizinischen Bereich.

Ergebnisse: Insgesamt 75 Delir-Assessments wurden identifiziert. Viele detektierten als Schwerpunkt Aufmerksamkeitsstörungen sowie den für ein Delir charakteristischen akuten Beginn/fluktuierenden Verlauf. Eine Reihe von Assessments basieren auf der Confusion Assessment Method (CAM), die für verschiedene klinische Bereiche modifiziert wurde. Die Notwendigkeit zur Einholung einer Fremdanamnese, limitierte Zeitressourcen sowie die Schulung von Assessoren stellen bei vielen Assessments eine Herausforderung dar. Dieser wird u. a. dadurch begegnet, dass ein kurzes Screening einem ausführlicheren Assessment vorgeschaltet wird (z. B. ultra-brief CAM, UB-CAM). Alternativ muss bei manchen Assessments die Fremdanamnese nur fakultativ erhoben werden (z. B. 4 As Test, 4AT). Die meisten sind für das Screening von Patient:innen geeignet, es gibt aber auch Assessments, die eine Schweregradeinteilung oder ein Monitoring von Delir-Symptomen ermöglichen oder auch nur auf einer Fremdanamnese basieren.

Diskussion: Neben der CAM hat sich der 4AT in der Akutmedizin aufgrund der guten Praktikabilität und psychometrischen Charakteristika etabliert. Daneben existieren weitere geeignete Assessments, die einen zielgerichteten Einsatz in verschiedenen klinischen Bereichen erlauben und die Möglichkeiten des Delir-Assessments erweitern.

Keywords: 4As test; Assessment; Confusion assessment method; Practicability; Screening.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Cognition
  • Critical Care
  • Delirium* / diagnosis
  • Humans
  • Mass Screening / methods
  • Sensitivity and Specificity