[Cardiogenic shock complicating myocardial infarction]

Herz. 2022 Feb;47(1):85-100. doi: 10.1007/s00059-021-05088-1. Epub 2022 Jan 11.
[Article in German]

Abstract

Cardiogenic shock as a complication of myocardial infarction (5-10%) increases the mortality of uncomplicated myocardial infarction from less than 10% to 40%. This is due to the development of multiple organ dysfunction syndrome triggered by the extensive shock-induced impairment of organ perfusion. Therefore, guideline-based treatment should not only be restricted to reopening of the occluded coronary artery and management of complications of the infarction: important for survival are also guideline-driven optimization of organ perfusion by inotropic and vasoactive substances and, with well-defined indications, by temporary mechanical circulatory support but not by intra-aortic counterpulsation. Equally important, however, are shock-specific intensive care measures to prevent or attenuate organ dysfunction, such as lung protective ventilation in cases where ventilation is obligatory.

Der kardiogene Schock als Infarktkomplikation (5–10 %) erhöht die Sterblichkeit des unkomplizierten Herzinfarkts von weniger als 10 % auf etwa 40 %, bedingt durch die Entwicklung eines multiplen Organdysfunktionssyndroms infolge der hochgradigen schockbedingten Störung der Organperfusion. Demzufolge darf sich die leitlinienorientierte Therapie nicht nur auf die Wiedereröffnung des verschlossenen Koronargefäßes und auf die Behandlung von Infarktkomplikationen beschränken. Wichtig für das Überleben ist auch die herzzeitvolumengesteuerte Optimierung der Organdurchblutung mittels inotroper und vasoaktiver Substanzen sowie – bei strenger Indikationsstellung – mit temporären mechanischen Unterstützungssystemen, nicht jedoch mit der intraaortalen Ballonpumpe. Ebenso wichtig sind schockspezifische intensivmedizinische Maßnahmen wie eine lungenprotektive Beatmung bei Beatmungspflichtigkeit.

Keywords: Guidelines; Intra-aortic balloon counterpulsation; Multiple organ failure; Percutaneous coronary intervention; Temporary mechanical support.

MeSH terms

  • Humans
  • Intra-Aortic Balloon Pumping
  • Multiple Organ Failure
  • Myocardial Infarction* / complications
  • Myocardial Infarction* / diagnosis
  • Myocardial Infarction* / therapy
  • Shock, Cardiogenic* / diagnosis
  • Shock, Cardiogenic* / etiology
  • Shock, Cardiogenic* / therapy