[Stopping antidepressants: withdrawal symptoms and rebound effects : Review and practical recommendations]

Nervenarzt. 2022 Jan;93(1):93-101. doi: 10.1007/s00115-021-01243-5. Epub 2022 Jan 3.
[Article in German]

Abstract

Stopping antidepressants can cause withdrawal (discontinuation) symptoms, the return of the original illness, and rebound. The latter means that the disease will return stronger, faster, or with greater likelihood than if it had not been treated with medication. The Psychiatry Working Group of the Drug Commission of the German Medical Association (AkdÄ) presents the scientific findings and provides practical recommendations for action. Withdrawal symptoms are multiform; unspecific physical symptoms are predominant. Distinguishing them from the recurrence of depressive symptoms can be difficult. Most of them are mild and self-limiting. There is insufficient evidence on the extent and frequency of rebound depression. The rebound risk implies that when establishing the medication, the short-term benefit must be weighed against the possible long-term risk of chronic depression or the possible need for long-term medication. Patients should be informed about the risk of withdrawal both as early as the joint decision-making process about treatment initiation and regularly during the course of treatment. Withdrawal should take place gradually, except in emergency situations, whereby small steps should be taken, especially in the low-dose range.

Das Absetzen von Antidepressiva kann Absetzsymptome, die Wiederkehr der ursprünglichen Erkrankung und einen Rebound bewirken. Bei Letzterem kehrt die Erkrankung stärker, rascher oder mit größerer Wahrscheinlichkeit zurück, als wenn keine medikamentöse Behandlung erfolgt wäre. Absetzsymptome sind vielgestaltig; vorherrschend sind unspezifische körperliche Symptome. Ihre Abgrenzung von der Wiederkehr depressiver Symptome kann schwierig sein. Die Evidenz zu Ausmaß und Häufigkeit von Rebound-Depressionen ist unzureichend. Aufgrund des Rebound-Risikos muss bei der Indikationsstellung der kurzfristige Nutzen gegen die mögliche langfristige Gefahr einer Chronifizierung der Depression und gegen das eventuelle Erfordernis einer Dauermedikation abgewogen werden. Patienten sollten schon bei der gemeinsamen Entscheidung über eine Pharmakotherapie sowie regelmäßig im Behandlungsverlauf über die Absetzrisiken aufgeklärt werden. Ein Absetzen sollte außer in Notfallsituationen ausschleichend erfolgen, wobei insbesondere im Niedrigdosisbereich kleinschrittig reduziert werden sollte.

Keywords: Antidepressants/discontinuation; Antidepressants/withdrawal; Chronic depression; Rebound depression; Tapering of antidepressants.

MeSH terms

  • Antidepressive Agents* / adverse effects
  • Depression
  • Humans
  • Substance Withdrawal Syndrome* / diagnosis

Substances

  • Antidepressive Agents