[Intrauterine fetal demise in extensive SARS-CoV-2-associated placental maternal vascular malperfusion in the setting of SARS-CoV-2 placentitis (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2)]

Pathologe. 2022 Mar;43(2):135-139. doi: 10.1007/s00292-021-01035-3. Epub 2021 Dec 15.
[Article in German]

Abstract

We report a case of a placenta with extensive maternal vascular malperfusion and chronic histiocytic intervillositis corresponding to SARS-CoV‑2 placentitis in the context of fetal demise at 31 weeks of gestation. Placental swamp and PCR of the placental parenchyma, umbilical cord and amnion-chorion membrane showed SARS-CoV-2- and B‑betacoronavirus-specific RNA. Maternal vascular malperfusion has been described in cases of SARS-CoV‑2 infection; however, the manifested severity of this case in the setting of a severe SARS-CoV‑2 placentitis is rare. It emphasizes the need of a maternal prophylactic anticoagulation.

Wir berichten über die Befunde einer Plazenta der 31. Schwangerschaftswoche bei intrauterinem Fruchttod (IUFT) mit ungewöhnlich ausgeprägter maternaler Malperfusion und chronisch-histiozytärer Intervillositis im Sinn einer SARS-CoV-2(„severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“)-Plazentitis. Mikrobiologisch sowie mittels Realtime-PCR wurde SARS-CoV-2- und B‑beta-Coronavirus-spezifische RNA am Plazenta‑, Nabelschnur- und Eihautgewebe nachgewiesen. Die bei SARS-CoV-2-Infektion inzwischen wiederholt beschriebene maternale Malperfusion ist in der vorliegenden Ausprägung Ausprägung im Rahmen einer schweren SARS-CoV-2-Plazentitis ungewöhnlich. Es betont die Notwendigkeit einer maternalen Thromboembolieprophylaxe.

Keywords: COVID-19; Intrauterine fetal death; Maternal malperfusion; Placenta; SARS-CoV‑2 placentitis.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Female
  • Fetal Death
  • Humans
  • Placenta
  • Pregnancy
  • Pregnancy Complications, Infectious*
  • SARS-CoV-2
  • Stillbirth