[Analysis of ENT emergency patients during the COVID-19 pandemic in Germany]

HNO. 2022 Feb;70(2):133-139. doi: 10.1007/s00106-021-01121-1. Epub 2021 Nov 17.
[Article in German]

Abstract

Background: This retrospective observational study was undertaken to assess the ENT emergency workload during the COVID-19 pandemic caused by the severe acute respiratory coronavirus‑2 (SARS-CoV-2).

Materials and methods: All 3230 patients who were treated as an emergency from 23.01.2020 to 06.08.2020 in the Department of Otolaryngology at the SLK-Kliniken Heilbronn were included in this study. Demographic data, diagnostics, diagnosis, and treatment (in-/outpatient) were retrospectively retrieved. Not only did the physicians on call triage the emergency department (ED) ENT patients, but the patients also self-assessed their urgency of treatment.

Results: The number of patients consulting our ED decreased significantly during the pandemic, by 42.2%. However, the top diagnoses remained almost constant, with epistaxis being the most frequent diagnosis before, during, and after COVID-19. Facial trauma remained the second most frequent consultation reason. The hospitalization rate decreased from 21.9% before COVID-19 to 16.2% during the pandemic. Surgical therapy was necessary in 17.6% of patients before COVID-19 and this increased to 23.5% during COVID-19. The self-referral rate increased from 61 to 66% during the pandemic. More men than women consulted the ED during COVID-19. Regarding the triage assessment by the physician on call and the patient's self-assessment, a significant discrepancy was noted before, during, and after COVID-19.

Conclusion: The reasons for reduction in ENT ED visits are multifactorial. The clinical consequences of decreased hospitalizations remain uncertain. However, health authorities need to advocate the safety of the hospital environment to limit potential damage.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Diese retrospektive Beobachtungsstudie wurde durchgeführt, um Veränderungen der HNO-Notfälle während der durch „severe acute respiratory coronavirus-2“ (SARS-CoV-2) verursachten (COVID-19-)Pandemie zu analysieren.

Methodik: In diese Studie wurden insgesamt 3230 Patienten eingeschlossen, die sich vom 23.01.2020 bis zum 06.08.2020 in der Klinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie, plastische Operationen des SLK-Klinikums Heilbronn als Notfall vorstellten. Demografische Daten, Diagnostik, Diagnose, Therapie und Behandlung (ambulant/stationär) wurden retrospektiv erhoben. Die Triage der Notfallpatienten erfolgte nicht nur durch die diensthabenden Ärzte, sondern auch durch den Patienten selbst, der die Dringlichkeit seiner Behandlung einschätzte.

Ergebnisse: Die Anzahl der Patienten, die unsere Notaufnahme aufsuchten, ging während der Pandemie um 42,2 % zurück. Die häufigsten Diagnosen blieben jedoch fast gleich, wobei Epistaxis die häufigste Diagnose vor, während und nach COVID-19 war. Das Gesichtstrauma blieb der zweithäufigste Vorstellungsgrund. Die Hospitalisierungsrate sank von 21,9 % vor COVID-19 auf 16,2 % während der Pandemie. Eine chirurgische Therapie war bei 17,6 % der Patienten vor COVID-19 notwendig und stieg während COVID-19 auf 23,5 %. Die Selbsteinweisungsrate stieg während der Pandemie von 61 auf 66 %. Während COVID-19 suchten mehr Männer als Frauen die Notaufnahme auf. Hinsichtlich der Dringlichkeitseinschätzung der Behandlung durch den diensthabenden Arzt und durch den Patienten selbst wurde eine signifikante Diskrepanz vor, während und nach COVID-19 festgestellt.

Schlussfolgerung: Verschiedene Faktoren könnten für den Rückgang der notfallmäßigen Vorstellungen in der HNO-Klinik verantwortlich sein. Die Folgen der verringerten Rate an stationären Behandlungen von Patienten bleiben ungewiss. Sicher ist, dass sich die Gesundheitsbehörden vermehrt für die Sicherheit der Krankenhausumgebung, in diesem Fall besonders bezüglich des Infektionsschutzes einsetzen müssen, um potenzielle kurz- und langfristige gesundheitliche Folgen für die Patienten zu vermeiden.

Keywords: Ambulatory care; COVID-19; Emergency medicine; Hospitalisation; Triage.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Emergency Service, Hospital
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Pandemics*
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2