[Influence of the COVID-19 pandemic on the number and duration of care counselling provided by outpatient care services]

HeilberufeScience. 2021;12(3-4):79-91. doi: 10.1007/s16024-021-00358-8. Epub 2021 Nov 2.
[Article in German]

Abstract

Background: In response to the COVID-19 pandemic, the German legislator has changed the framework conditions for care counselling (provided mainly by outpatient care services) in the German long-term care insurance (§ 37 (3) SGB XI). The care counselling no longer has to be provided in the home of the patients but is also possible by telephone or online. In 2020, the existing obligation for family members and other informal caregivers to make use of a care counselling service was suspended for a few months.

Aim: The aim of this study was first of all to describe the influence of the COVID-19 pandemic on the number and duration of care counselling by outpatient care services in Bavaria, Germany. Particular attention was paid to the following question: what impact did the suspension of the obligation to make use of care counselling have on the utilization of care counselling?

Method: Secondary analysis of more than 43,000 data sets of the BARMER Nursing Insurance in Bavaria. Evaluation primarily by means of time series analyses and other descriptive statistics. In addition, the correlation between the weekly number of care counselling consultations and the cases of COVID-19 in Bavaria was calculated.

Results: At the end of March and in April 2020 the number of consultations decreased by nearly 80% compared to February 2020. The concern about contagion with SARS-CoV-2 was crucial to this slump in the number of counselling visits; however, the reduction was also made possible by the suspension of the obligation to provide care counselling, which was decided on 27 March 2020. The suspension of the obligation to provide advice alone led to a decrease of between 44% and 49% in Bavaria. The available data also indicate that telephone consultations are shorter than face-to-face consultations.

Conclusion: The available data suggest that only about half of the care consultations would be used by users if the obligation to make use of care counselling-as laid down in § 37 (3) SGB XI-were permanently eliminated. In addition, they contain clear indications that remuneration after time (as practised in Bavaria) has led to an extension of the consultation times.

Hintergrund: Als Reaktion auf die COVID-19-Pandemie hat der deutsche Gesetzgeber die Rahmenbedingungen für die Pflegeberatung nach § 37 Abs. 3 SGB XI geändert. Die hauptsächlich durch ambulante Pflegedienste erbrachte Pflegeberatung muss (befristet bis zum 31.12.2021) nicht mehr in der Häuslichkeit der Pflegebedürftigen erfolgen, sondern ist auch per Telefon oder online möglich. In 2020 war zudem die bestehende Verpflichtung zur Inanspruchnahme einer Pflegeberatung für Pflegegeldbeziehende für einige Monate ausgesetzt.

Ziel: Beschrieben wird der Einfluss der COVID-19-Pandemie auf Anzahl und Dauer der von ambulanten Pflegediensten erbrachten Pflegeberatungen nach § 37 Abs. 3 SGB XI. Ein besonderes Augenmerk liegt auf der Frage, wie sich die Aussetzung der Beratungsverpflichtung auf die Inanspruchnahme von Pflegeberatungen ausgewirkt hat.

Methode: Sekundäranalyse von über 43.000 Datensätzen der BARMER Pflegekasse in Bayern, die ursprünglich zum Zwecke der Abrechnung gesammelt und gespeichert wurden. Auswertung in erster Linie mittels Zeitreihenanalysen und anderer deskriptiver Statistiken. Zusätzlich wurde die Korrelation zwischen der wöchentlichen Anzahl der Pflegeberatungen und den dem Robert Koch-Institut gemeldeten COVID-19-Fälle in Bayern ermittelt.

Ergebnisse: Ende März bis Mitte April 2020 verringerte sich die Zahl der Beratungen gegenüber Februar 2020 um fast 80 %. Für diesen Einbruch der Beratungszahlen war die Sorge vor einer Ansteckung mit SARS-CoV-2 entscheidend. Ermöglicht wurde der Rückgang aber zusätzlich durch die am 27.03.2020 beschlossene Aussetzung der Beratungspflicht. Die Aussetzung der Beratungspflicht allein hat in Bayern zu einem Rückgang zwischen 44 und 49 % geführt. Die vorliegenden Daten zeigen ferner, dass telefonische Pflegeberatungen im Durchschnitt kürzer sind als Präsenzberatungen.

Schlussfolgerungen: Die vorliegenden Daten deuten darauf hin, dass nur rund die Hälfte der Pflegeberatungen von Pflegebedürftigen in Anspruch genommen würde, wenn die in § 37 Abs. 3 verankerte Beratungsverpflichtung dauerhaft wegfiele. Außerdem enthalten sie Hinweise darauf, dass Beratungen bei einer Abrechnung nach Zeit im Durchschnitt kürzer sind als bei einer Abrechnung mittels Einsatzpauschalen.

Keywords: COVID-19 pandemic; Care counseling; German long-term care insurance; Home health care; Nursing consultations.

Publication types

  • English Abstract