Instability of Tear Film after Novel Coronavirus Disease: A Noninvasive and No Contact Method by a Scheimpflug-Placido Disc Topographer

Klin Monbl Augenheilkd. 2022 Mar;239(3):338-345. doi: 10.1055/a-1585-2239. Epub 2021 Oct 21.

Abstract

Purpose: To compare the topographical tear film break-up time (T-BUT) between individuals recovering from COVID-19 and control subjects using a noninvasive and noncontact technique with a Scheimpflug-Placido disc topographer.

Methods: One-hundred and twenty-two eyes from 61 post-COVID-19 patients and 124 eyes from 62 control subjects were included in this prospective study. All participants underwent detailed ophthalmological examination including best-corrected visual acuity, intraocular pressure measurements, slit lamp examination, and fundoscopy as well as qualitative and quantitative evaluation of the noninvasive first tear film break-up time (NIF-BUT) and noninvasive average tear film break-up time (NIAvg-BUT) with T-BUT measured with a Sirius (CSO - Costruzione Strumenti Oftalmici S. r. l., Italy) corneal topography device.

Results: The mean NIF-BUT in post-COVID-19 and control patients was 5.2 ± 3.4 vs. 6.5 ± 3.2 sec, respectively. The mean NIAvg-BUT in the corresponding groups was 7.5 ± 3.5 vs. 8.8 ± 3.0 sec, respectively. Both NIF-BUT and NIAvg-BUT were significantly lower in the post-COVID-19 group than in controls (p = 0.004 vs. 0.020). Topographical tear film break-up at any time during the test (17 sec) was observed qualitatively in 79 eyes (64.8%) in the post-COVID-19 group and 57 eyes (46%) in the control group (p = 0.003). Moreover, temporal quadrant involvement occurred significantly more frequently in the post-COVID-19 group (p = 0.028).

Conclusion: Tear film stability assessment based on T-BUT showed shorter NIF-BUT and NIAvg-BUT in post-COVID-19 patients as compared to the control group. Our results suggest that post-COVID-19 patients have impaired stability of tear film, and therefore require closer monitoring regarding dry eye. In addition, tear film instability in post-COVID-19 patients can be reliably detected using a noninvasive and noncontact technique that is more comfortable for both patients and physicians.

Zweck: Vergleich der topografischen Tränenfilmaufbruchzeit (T-BUT) zwischen Personen, die sich von COVID-19 erholen, und Kontrollpersonen, die eine nicht invasive und berührungslose Technik mit dem Scheimpflug-Placido-Disc-Topografen verwenden.

Methoden: 122 Augen von 61 Post-COVID-19-Patienten und 124 Augen von 62 Kontrollpersonen wurden in diese prospektive Studie eingeschlossen. Alle Teilnehmer wurden einer detaillierten augenärztlichen Untersuchung mit bestkorrigierter Sehschärfe, Augeninnendruckmessungen, Spaltlampenuntersuchung und Funduskopie sowie qualitativer und quantitativer Bewertung der nicht invasiven ersten Tränenfilmauflösezeit (NIF-BUT) und nicht invasiven durchschnittlichen Tränenfilmauflösezeit (NIAvg-BUT) mit T-BUT, gemessen mit einem Sirius-Hornhauttopografiegerät (CSO – Costruzione Strumenti Oftalmici S. r. l., Italien), unterzogen.

Ergebnisse: Die mittlere NIF-BUT bei Post-COVID-19- und Kontrollpatienten betrug 5,2 ± 3,4 bzw. 6,5 ± 3,2 s. Die mittlere NIAvg-BUT in den entsprechenden Gruppen betrug 7,5 ± 3,5 bzw. 8,8 ± 3,0 s. Sowohl NIF-BUT als auch NIAvg-BUT waren in der Post-COVID-19-Gruppe signifikant niedriger als in der Kontrollgruppe (p = 0,004 vs. 0,020). Qualitativ wurde die T-BUT zu jedem Zeitpunkt während des Tests (17 s) bei 79 Augen (64,8%) in der Post-COVID-19-Gruppe und 57 Augen (46%) in der Kontrollgruppe (p = 0,003) beobachtet. Auch eine Beteiligung des temporalen Quadranten trat signifikant häufiger in der Post-COVID-19-Gruppe auf (p = 0,028).

Fazit: Die Bewertung der Tränenfilmstabilität basierend auf der T-BUT zeigte eine kürzere NIF-BUT und NIAvg-BUT bei Patienten nach COVID-19 im Vergleich zu Kontrollgruppen. Unsere Ergebnisse legen nahe, dass Patienten nach COVID-19 eine beeinträchtigte Stabilität des Tränenfilms aufweisen und daher eine genauere Überwachung dieser Patienten in Bezug auf das trockene Auge erforderlich ist. Auch die Tränenfilminstabilität bei Post-COVID-19-Patienten kann mit einer nicht invasiven und berührungslosen Technik zuverlässig erkannt werden, die sowohl für Patienten als auch für Ärzte angenehmer ist.

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Corneal Topography / methods
  • Coronavirus*
  • Dry Eye Syndromes* / diagnosis
  • Humans
  • Prospective Studies
  • Tears