Downsizing in total hip arthroplasty. A short stem as a revision implant

Orthopade. 2022 Mar;51(3):230-238. doi: 10.1007/s00132-021-04168-8. Epub 2021 Sep 28.

Abstract

Background: Short stems have constantly gained popularity in primary total hip arthroplasty (THA) over the last decade. Although cementless short stems are not primarily designed to be used as revision implants, there may be certain indications for which downsizing the femoral component in failed conventional THA is potentially advantageous.

Methods: In this single center retrospective case series, six patients who underwent revision using a calcar-guided short stem after failed THA are presented. The mean follow-up was 3.32 years (SD 0.63 years). The health status was evaluated by the EQ-5D-5L score. Patient reported outcome measurements (PROM) were recorded using the Harris hip score (HHS) and The Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC). Pain and satisfaction were assessed using a visual analogue scale (VAS). Radiographic analysis was performed by evaluating osteolysis, stress shielding, alignment and signs of aseptic loosening. Complications were documented.

Results: At last follow-up the mean EQ-5D-5L index was 0.851 (SD 0.098). Clinical outcome was excellent (HHS ≥ 90) in 4 patients and moderate (HHS 71 and 79) in 2 patients. The mean WOMAC score was 9.20% (SD 12.61%). Pain and satisfaction on VAS were 1.00 (SD 1.15) and 9.17 (SD 0.37), respectively. No major complications occurred. To date, no further revision surgery was needed. Radiologically, no signs of subsidence, aseptic loosening, stress shielding and fractures were obvious.

Conclusion: The present case series indicates that in failed conventional THA downsizing may be considered a treatment option, using short stem THA in selected cases.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Kurzschäfte haben in der primären Hüfttotalendoprothetik (Hüft-TEP) im letzten Jahrzehnt stetig an Popularität gewonnen. Obwohl zementfreie Kurzschäfte nicht primär für den Einsatz als Revisionsimplantate konzipiert sind, stellt das „Downsizing“ der Femurkomponente bei fehlgeschlagener konventioneller Hüft-TEP bei ausgewählten Indikationen potenziell eine Behandlungsalternative dar.

Methoden: In dieser retrospektiven Fallserie werden 6 Patienten vorgestellt, die nach einer fehlgeschlagenen Hüft-TEP unter Nutzung eines kalkargeführten Kurzschafts revidiert wurden. Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 3,32 Jahre (SD 0,63). Der Gesundheitszustand wurde mit dem EQ-5D-5L-Score bewertet. Die von den Patienten berichteten Ergebnisse (PROMs) wurden mit dem Harris Hip Score (HHS) und dem Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) erfasst. Schmerz und Zufriedenheit wurden mit Hilfe der visuellen Analogskala (VAS) erfasst. Die radiologische Analyse erfolgte durch die Bewertung hinsichtlich, Sinterung, Osteolysen, „stress shielding“ und Anzeichen von aseptischer Lockerung. Komplikationen wurden dokumentiert.

Ergebnisse: Beim letzten Follow-up betrug der mittlere EQ-5D-5L-Index 0,851 (SD 0,098). Die klinischen Ergebnisse waren bei 4 Patienten ausgezeichnet (HHS ≥ 90) und bei 2 Patienten befriedigend (HHS 71 und 79). Der mittlere WOMAC-Score betrug 9,20 % (SD 12,61). Schmerz und Zufriedenheit auf der VAS lagen bei 1,00 (SD 1,15) bzw. 9,17 (SD 0,37). Es traten keine größeren Komplikationen auf. Bis heute war keine weitere Revisionsoperation erforderlich. Radiologisch zeigten sich keine Anzeichen von Sinterung, aseptischen Lockerungen, „stress shielding“ und Frakturen.

Schlussfolgerung: Die vorliegende Fallserie legt nahe, dass bei fehlgeschlagener konventioneller Hüft-TEP das „Downsizing“ als Behandlungsoption in ausgewählten Fällen in Betracht gezogen werden kann.

Keywords: De-escalation; Hip replacement; Optimys; Revision surgery; Short stem.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Arthroplasty, Replacement, Hip* / adverse effects
  • Follow-Up Studies
  • Hip Prosthesis* / adverse effects
  • Humans
  • Prosthesis Design
  • Reoperation
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome