Relevant exposure to important infectious pathogens can occur during sexual assault. If there is a latent period between exposure and illness due to an infection with pathogens, a postexposure prophylaxis can effectively inhibit the infection. In the present review article possible postexposure prophylaxis treatment for tetanus, hepatitis B, HIV and hepatitis A are discussed with a focus on the time window within which a specific regimen should be started and in which temporal order. These recommendations are based on the epidemiologic conditions in Germany. Moreover, the two most frequent sexually transmitted bacterial infections, namely Neisseria gonorrhoea and Chlamydia trachomatis are presented, as victims of sexual assault in particular often do not return for control investigations in an outpatient setting.
Bei sexueller Gewalt kann es zu einer relevanten Exposition mit infektiologisch bedeutsamen Erregern kommen. Wenn es zwischen Exposition und Erkrankung an einer Infektion eine Latenzzeit gibt, kann eine Postexpositionsprophylaxe diese wirksam verhindern. In der vorliegenden Übersichtsarbeit werden die möglichen Postexpositionsprophylaxen für Tetanus, Hepatitis B, das humane Immundefizienzvirus (HIV) und Hepatitis A in der zeitlichen Reihenfolge einer möglichen Prophylaxe bezogen auf die epidemiologischen Gegebenheiten von Deutschland besprochen. Zusätzlich werden die beiden häufigsten bakteriellen, sexuell übertragbaren Infektionen mit Gonokokken und Chlamydien aufgeführt, da gerade bei Opfern sexueller Gewalt häufig keine weitere Kontrolluntersuchung in einer Ambulanz mehr stattfindet.
Keywords: Gonorrhea; HIV; Hepatitis A; Hepatitis B; Tetanus.
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