[Morphological and functional sequelae after COVID-19 pneumonia]

Radiologe. 2021 Oct;61(10):888-895. doi: 10.1007/s00117-021-00905-4. Epub 2021 Sep 16.
[Article in German]

Abstract

Background: Following coronavirus disease 2019 (COVID-19), a proportion of patients report prolonged or worsening symptoms and impairments. These symptoms are increasingly referred to as "long COVID" syndrome. They may be associated with radiological changes on computed tomography (CT) and pulmonary function impairment.

Objectives: To discuss the role of long-term assessment of COVID-19 patients to determine which patients may benefit from follow-up.

Materials and methods: This article presents the current results of clinical, radiological, and pulmonary function follow-up tests after COVID-19 pneumonia.

Results: Chronic fatigue and dyspnea are the most common persistent symptoms after COVID-19. Patients also present impaired exercise capacity. On CT, ground-glass opacities and parenchymal bands are the most common residual changes after COVID-19 pneumonia, histologically corresponding to organizing pneumonia. A proportion of patients who had severe COVID-19 pneumonia may show fibrotic-like changes during follow-up. Patients with severe acute infection may present with a restrictive syndrome with lower diffusing capacity for carbon monoxide (DLCO) and total lung capacity (TLC) values. Overall, significant and continuous improvement in all symptoms as well as radiomorphological and functional changes were observed over time.

Conclusions: Patients with persistent symptoms after COVID-19 should be evaluated and treated in specialized post-COVID-19 clinics in a multidisciplinary manner.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Nach einer Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) berichtet ein Teil der Patienten über länger andauernde oder sich verschlechternde Symptome und Beeinträchtigungen. Diese anhaltenden Symptome werden mit dem Begriff „Long-COVID“-Syndrom zusammengefasst. Sie können mit radiologischen Veränderungen in der Computertomographie (CT) und einer Verschlechterung der Lungenfunktion einhergehen.

Ziel der arbeit: Die Rolle der langfristigen Verlaufskontrollen von COVID-19-Patienten wird erörtert, um festzustellen, welche Patienten davon profitieren können.

Material und methoden: In diesem Artikel werden die aktuellen Ergebnisse der klinischen, radiologischen und lungenfunktionellen Nachsorgenuntersuchungen nach COVID-19-Pneumonie präsentiert.

Ergebnisse: Chronische Müdigkeit und Dyspnoe sind die häufigsten anhaltenden Symptome nach COVID-19. Außerdem zeigen viele dieser Patienten eine Beeinträchtigung der körperlichen Leistungsfähigkeit. In der CT sind Milchglasareale und strangförmige Verdichtungen die häufigsten residualen Veränderungen nach einer COVID-19-Pneumonie, die histologisch einer organisierenden Pneumonie entsprechen. Ein Teil der Patienten kann nach einer schweren COVID-19-Pneumonie im Verlauf fibroseähnliche Veränderungen aufweisen. Patienten mit einem vormals schwereren Verlauf können ein restriktives Syndrom mit niedriger Kohlenmonoxid-Diffusionskapazität (DLCO) und Gesamt-Lungenkapazität (TLC) zeigen. Im längerfristigen Verlauf zeigen die meisten Patienten eine deutliche und kontinuierliche Verbesserung aller Symptome sowie einen Rückgang der radiologisch-morphologischen und funktionellen Veränderungen.

Diskussion: Patienten mit persistierenden Symptomen nach COVID-19 sollten in spezialisierten Post-COVID-19-Ambulanzen multidisziplinär abgeklärt und behandelt werden.

Keywords: Diagnostic imaging; Follow-up; Long COVID; Post-COVID clinics; Pulmonary function.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Humans
  • Lung / diagnostic imaging
  • Pneumonia*
  • Respiratory Function Tests
  • SARS-CoV-2