[Diagnostic work with the conflict axis of the OPD-CA: Empirical results on inpatients and outpatients]

Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2021 Sep;49(5):334-348. doi: 10.1024/1422-4917/a000823.
[Article in German]

Abstract

Diagnostic work with the conflict axis of the OPD-CA: Empirical results on inpatients and outpatients Abstract. In recent years, the Operationalized Psychodynamic Diagnostics (OPD-CA) is increasingly being used in child and adolescent psychiatry and psychotherapy. This article presents the conflict axis of the OPD-CA, which contains an operationalization of seven psychodynamic conflicts and the processing modes assigned to them. It describes empirical comparisons of the conflict axis ratings and the structure rating in a group of outpatient and inpatient children and adolescents (total N = 186, 12.7 years, 54 % female). The findings in the total sample show that diagnosis-specific gender differences are disappearing, and that male and female patients have largely similar intrapsychic development-impairing conflicts. Patients in inpatient treatment in a child and adolescent psychiatry institution, however, more often show a self-conflict and, as expected, have a lower structural level than patients of the same age in outpatient psychotherapy. The number of highly stressful events before the start of therapy is also significantly higher in this group, which may have contributed to the structural deficits. For outpatients, there is a strikingly higher level of guilt and identity conflicts. In both samples, the mode of processing the conflicts is largely passive. Based on these findings, possible implications for therapeutic practice are discussed.

Zusammenfassung. In der Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und -psychotherapie findet die Operationalisierte Psychodynamische Diagnostik (OPD-KJ) in den letzten Jahren zunehmend Anwendung. Dieser Beitrag stellt die Konfliktachse der OPD-KJ vor, die eine Operationalisierung von sieben psychodynamischen Konflikten und den jeweils zugeordneten Verarbeitungsmodi enthält. Er beschreibt empirische Ergebnisse zum Vergleich der Konfliktachsenratings und des Strukturratings in einer ambulanten und einer stationären Gruppe von Kindern und Jugendlichen (gesamt N = 186, 12.7 Jahre, 54 % weiblich). Die Befunde zeigen an der Gesamtgruppe, dass die diagnosespezifischen Geschlechtsunterschiede verschwinden und männliche wie weibliche Patienten weitgehend ähnliche intrapsychische entwicklungsbehindernde Konflikte aufweisen. Patient_innen in stationärer Behandlung in einer Kinder- und Jugendpsychiatrie weisen allerdings häufiger einen Selbstwertkonflikt auf und haben auch erwartungsgemäß ein niedrigeres Strukturniveau als gleichalte Patient_innen in ambulanter Psychotherapie. Die Anzahl hoch belastender Ereignisse vor Beginn der Therapie ist in dieser Gruppe auch deutlich erhöht, was möglicherweise zu den strukturellen Defiziten beigetragen hat. Für ambulante Patient_innen ist ein höheres Niveau im Schuld- und Identitätskonflikt auffallend; in beiden Stichproben ist der Verarbeitungsmodus der Konflikte überwiegend passiv. Ausgehend von diesen Befunden werden mögliche Implikationen für die Therapie diskutiert.

Keywords: Psychodynamische Diagnostik; Konfliktachse; Strukturachse; Verarbeitungsmodus; conflict axis; critical life events; kritische Lebensereignisse; processing mode; psychodynamic diagnostic; structure axis.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adolescent Psychiatry
  • Child
  • Female
  • Hospitalization
  • Humans
  • Inpatients*
  • Male
  • Outpatients
  • Psychoanalytic Therapy*
  • Psychotherapy