[Complaints and clinical findings six months after COVID-19: outpatient follow-up at the University Medical Center Freiburg]

Dtsch Med Wochenschr. 2021 Sep;146(17):e65-e73. doi: 10.1055/a-1546-4291. Epub 2021 Aug 23.
[Article in German]

Abstract

Background: Increasing evidence suggests that some patients suffer from persistent symptoms for months after recovery from acute COVID-19. However, the clinical phenotype and its pathogenesis remain unclear. We here present data on complaints and results of a diagnostic workup of patients presenting to the post-COVID clinic at the University Medical Center Freiburg.

Methods: Retrospective data analysis of persistently symptomatic patients presenting to our clinic at least 6 months after onset of acute COVID-19. All patients were assessed by a doctor and routine laboratory analysis was carried out. Quality of life was assessed using SF-36 questionnaire. In case of specific persisting symptoms, further organ-specific diagnostic evaluation was performed, and patients were referred to respective departments/specialists.

Findings: 132 Patients (58 male, 74 female; mean age 53.8 years) presented to our clinic at least 6 months after COVID-19. 79 (60 %) had been treated as outpatients and 53 (40 %) as inpatients. Most common complaints were persistent fatigue (82 %) and dyspnea on exertion (61 %). Further common complaints were impairments of concentration (54 %), insomnia (43 %), and impairments of smell or taste (35 %). Quality of life was reduced in all sections of the SF-36 questionnaire, yielding a reduced working capacity. Significant pathological findings in laboratory, echocardiographic and radiological work-up were rare. Impairments in lung function tests were more common in previously hospitalized patients.

Conclusion: Patients presenting 6 months after onset of acute COVID-19 suffer from a diverse spectrum of symptoms with impaired quality of life, also referred to as Long COVID or Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 infection (PASC). Further research is needed to determine the frequency of these post-COVID syndromes and their pathogenesis, natural course and treatment options. Evaluation and management should be multi-disciplinary.

Hintergrund: Fortbestehende Beschwerden und ärztlich validierte Diagnosen nach COVID-19 sind bislang nicht gut definiert. Wir berichten über Symptome und Diagnostik bei Patienten in unserer COVID-19-Nachsorgeambulanz.

Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Analyse der Beschwerden und Befunde bei erwachsenen Patienten nach labordiagnostisch gesicherter COVID-19-Erkrankung mit über mindestens 6 Monate fortbestehenden Beschwerden. Neben Anamnese, körperlicher Untersuchung und Labordiagnostik erfolgte eine symptomgeleitete erweiterte apparative Diagnostik. Die Lebensqualität wurde mittels SF-36-Fragebogens erfasst.

Ergebnisse: 132 Patienten mit über mindestens 6 Monate persistierenden Beschwerden wurden in die Auswertung eingeschlossen (58 männlich, 74 weiblich; mittleres Alter 53,8 Jahre). 40 % der Patienten waren in der Akutphase stationär behandelt worden. Die häufigsten Beschwerden waren Fatigue (82 %), Belastungsdyspnoe (61 %), kognitive Beschwerden (54 %), Schlafstörungen (43 %) und Dysgeusie/-osmie (35 %). Die Lebensqualität war in allen im SF-36 abgefragten Bereichen eingeschränkt. Immerhin 23 % der zuvor Berufstätigen waren aus gesundheitlichen Gründen für mindestens 6 Monate arbeitsunfähig. Signifikante Pathologien in der laborchemischen und apparativen Diagnostik waren insbesondere bei ambulant behandelten Patienten dagegen selten; Lungenfunktionsstörungen waren häufiger bei ehemals stationär behandelten Patienten.

Diskussion/schlussfolgerungen: Patienten nach COVID-19 berichten über vielfältige Symptome, für die häufig kein organpathologisches Korrelat gefunden werden kann. Dies geht mit Einschränkungen der Lebensqualität und Arbeitsfähigkeit, auch 6 Monate nach Akutinfektion, einher. Populationsbasierte Prävalenz, Pathogenese, Langzeitverlauf und Therapiemöglichkeiten dieses vielfach als Long COVID bezeichneten Syndroms sind weitgehend ungeklärt. Aufgrund der vielfältigen Beschwerden sollte die Patientenversorgung interdisziplinär erfolgen und vermehrt Leistungsdiagnostik und systematische neuropsychiatrische Tests beinhalten.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Anosmia
  • Antibodies, Viral / blood
  • COVID-19 / complications*
  • COVID-19 / epidemiology
  • Dyspnea
  • Fatigue
  • Female
  • Follow-Up Studies
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Post-Acute COVID-19 Syndrome
  • Quality of Life
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2 / immunology*
  • Sleep Initiation and Maintenance Disorders
  • Surveys and Questionnaires
  • Taste Disorders
  • Young Adult

Substances

  • Antibodies, Viral