[Cough and Exertional Dyspnoea after Oily Mentholine Inhalation]

Pneumologie. 2022 Apr;76(4):272-274. doi: 10.1055/a-1545-3214. Epub 2021 Aug 4.
[Article in German]

Abstract

A 48-year-old-male presented with a five-week history of non-productive cough and exertional dyspnoea. A pulmonary function test showed a mild diffusion disorder. A CT scan revealed an atypical pneumonia with bipulmonary consolidations, which were accentuated in the right upper lobe. The transbronchial biopsy showed lipid-loaded macrophages. These findings confirmed the diagnosis of a lipoid pneumonia, which developed in the context of inhalation of substances containing menthol. After discontinuation of the causative agent and high-dose steroid administration the symptoms were reversible within a few weeks.

Ein 48-jähriger Patient mit einem seit 5 Wochen bestehenden nichtproduktiven Husten und Belastungsdyspnoe stellte sich in der pneumologischen Ambulanz vor. Eine Lungenfunktion enthüllte eine leichtgradige Diffusionsstörung. In einer durchgeführten Computertomografie des Thorax ergab sich das Bild einer atypischen Pneumonie mit beidseitigen, im rechten Oberlappen-betonten Konsolidierungen.In einer transbronchialen Biopsie aus dem Bereich der Veränderungen ließen sich mittels der Sudan-Schwarz-Färbung mit Lipid-beladene Makrophagen nachweisen. Damit konnte die Diagnose einer Lipidpneumonie gesichert werden, die im Rahmen einer Inhalation mentholhaltiger Substanzen entstanden ist.Nach Absetzen des auslösenden Agens sowie hochdosierter Steroidgabe zeigten sich die Beschwerden regredient.

MeSH terms

  • Administration, Inhalation
  • Cough* / diagnosis
  • Cough* / drug therapy
  • Cough* / etiology
  • Dyspnea / chemically induced
  • Dyspnea / diagnosis
  • Humans
  • Lung / pathology
  • Male
  • Middle Aged
  • Pneumonia, Lipid* / chemically induced
  • Pneumonia, Lipid* / diagnosis