[Long-lasting souvenir from Cameroon - Persistent, massive hypereosinophilia in amicrofilaremic infection with Loa loa]

Dtsch Med Wochenschr. 2021 Aug;146(15):1005-1008. doi: 10.1055/a-1500-6375. Epub 2021 Aug 3.
[Article in German]

Abstract

Introduction: Diagnosis of a polysymptomatic, rare parasitosis requires collaboration of internal specialists, tropical disease specialists, parasitologists and dermatologists.

History: The course of disease is shown in a 66-year-old woman who regularly travels to Cameroon and presented with remarkable hypereosinophilia and pruritus with urticarial swellings.

Findings and diagnosis: Using interdisciplinary diagnostics based on travel history, symptoms and laboratory results an occult amicrofilaraemic Loa loa infection with immunological hyperreaction to the parasite antigen, reactive hypereosinophilia and high antibody titers was diagnosed.

Therapy and course: Anthelmintic therapy was inducted with ivermectin and diethylcarbamazine. Treatment with ivermectin alone resulted in a prompt regression of symptoms and decrease of eosinophil levels and antibody titers.

Conclusions: Parasitic diseases like L. loa infections are extremely rare in Europe but should be considered as differential diagnosis at an early stage when patients present with appropriate travel history and clinical findings. There is a lack of standardized therapy and follow-up recommendations. A precise recording of all new diagnoses with therapy progress/response should be established in an international registry.

Einleitung: Die Diagnosestellung einer seltenen polysymptomatischen Parasitose erfordert eine Zusammenarbeit von Internisten, Tropenmedizinern, Parasitologen und Dermatologen.

Anamnese: Es wird der Krankheitsverlauf einer 66-Jährigen mit regelmäßigen Aufenthalten in Kamerun aufgezeigt, die sich mit massiver Hypereosinophilie und Pruritus bei urtikariellen Schwellungen präsentierte.

Untersuchungen und diagnose: Mittels interdisziplinärer Diagnostik wurde anhand Reiseanamnese, klinischen Symptomen und Laborergebnissen die Arbeitsdiagnose einer okkulten, amikrofilarämischen Loa-loa-Infektion mit immunologischer Hyperreaktion gegen das Parasitenantigen, reaktiver Hypereosinophilie und hoher Anti-Filarien-Antikörperkonzentration gestellt.

Therapie und verlauf: Die anthelminthische Therapie erfolgte mit Ivermectin und Diethylcarbamazin. Unter Ivermectin kam es zur prompten Symptomregredienz und Abfall der Eosinophilen- und Antikörperwerte.

Folgerung: Parasitosen wie die L.-loa-Infektion sind in Europa extrem selten, sollten jedoch bei entsprechender Reiseanamnese und klinischem Erscheinungsbild frühzeitig als Differenzialdiagnosen beachtet werden. Es mangelt an standardisierten Therapie- und Nachsorgeempfehlungen. Eine präzise Erfassung aller Neudiagnosen mit Therapieverlauf/-ansprechen in einem internationalen Register sollte etabliert werden.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged
  • Animals
  • Anthelmintics / therapeutic use
  • Cameroon
  • Eosinophilia* / diagnosis
  • Eosinophilia* / drug therapy
  • Eosinophilia* / parasitology
  • Eosinophilia* / pathology
  • Female
  • Humans
  • Ivermectin / therapeutic use
  • Loa
  • Loiasis* / diagnosis
  • Loiasis* / drug therapy
  • Loiasis* / parasitology
  • Loiasis* / pathology
  • Pruritus
  • Skin / pathology
  • Travel

Substances

  • Anthelmintics
  • Ivermectin